چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
ضرورت توجه بيشتر به مباحث تئوری و کیفیت داستان

نرگس آبیار، مصطفی خرامان، مرجان فولادوند و محمدعلی قربانی، از نویسندگان حوزه ادبیات داستانی در آستانه برگزاری همایش داستان کوتاه، در گفت‌وگوهایی به داستان کوتاه و نقاط ضعف و قوت این حوزه در ایران پرداختند. توجه به مباحث تئوری، توجه به کیفیت داستان کوتاه و توجه بیشتر مطبوعات به این گونه ادبی از خواسته‌های این نویسندگان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نرگس آبیار نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: مباحث تئوری و نظری ادبیات داستانی به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نیاز اصلی جامعه آشنایی مخاطب عام با داستان کوتاه است و بهتر است این همایش در این راستا گام بردارد.

آبیار در گفت‌وگو با ستاد خبری اولین همایش داستان کوتاه ایران این همایش را فرصت خوبی برای فرهنگ‌سازی و آشنایی مخاطبان با داستان کوتاه دانست و گفت: اولین‌بار است همایشی مستقل در خصوص داستان کوتاه برگزار می‌شود. داستان کوتاه در این سال‌‌ها با بی‌توجهی مواجه شده‌اند و این همایش فرصت خوبی برای فرهنگسازی و آشنایی مخاطبان با داستان کوتاه در کشور است.

وی افزود: این همایش هرچه عام‌تر برگزار شود تاثیرگذار‌تر خواهد بود، مباحث تئوری و نظری به اندازه کافی در محافل مختلف مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. نیاز اصلی جامعه امروز ما آشنایی مخاطب عام با داستان کوتاه است اگر برگزاری این همایش شکل عام‌تری به خود بگیرد و با تبلیغات گسترده مردم از برگزاری آن باخبر شوند، تاثیر آن بر فضای ادبی کشور بیشتر خواهد بود.

نویسنده «حکمت‌های کوچک» توجه به فیلم‌های اقتباسی از داستان کوتاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ایران فیلم‌های اقتباسی کمی از داستان‌های کوتاه خودمان داریم، بیشتر آثار اقتباسی از داستان‌های کوتاه خارجی هستند، اگر این همایش بتواند با توجه به این موضوع ارتباط داستان کوتاه و سینما را بیشتر کند بسیار خوب و ارزشمند است.

این نویسنده گستردگی این همایش و توجه به داستان‌های کوتاه دنیا را ضروری خواند و عنوان کرد: بهتر است همایش را محدود به بررسی داستان‌های کوتاه ایرانی نکنیم، مقایسه آثار داخلی و خارجی کمک بزرگی به رشد و پیشرفت داستان کوتاه می‌کند. این همایش باید این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد. ‏ همچنین توجه به داستان‌های می‌نی‌مال یکی از بخش‌هایی است که می‌توان در آینده به این همایش اضافه کرد.

مصطفی خرامان: نویسندگان داستان کوتاه کیفیت را فدای کمیت کرده‌اند

مصطفی خرامان نویسنده «آرزوی سوم» گفت: کیفیت داستان کوتاه در ایران ضعیف است و فقط روز به روز کمیت این داستان‌ها بیشتر می‌شود.

خرامان درباره وضعیت امروز داستان کوتاه در کشور گفت: این روز‌ها وضعیت داستان کوتاه در کشور ما خوب نیست، مردم بیشتر به رمان گرایش دارند. دلیل این موضوع نویسندگان و ناشران هستند.

وی ادامه داد: نویسندگان نوشتن داستان کوتاه را راحت می‌دانند در حالی که به ساختار و تکنیک توجهی ندارند. ناشران هم به داستان کوتاه بی‌توجه‌اند چرا که به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان به دنبال سود بیشتر هستند و چاپ داستان‌های کوتاه در مقابل رمان سود چندانی ندارد. ‏

وی افزود: در دهه‌های گذشته نویسندگان حرفه‌ای به سراغ نوشتن داستان‌ کوتاه می‌رفتند، اما امروزه بسیاری از نویسندگان کم تجربه با محتوا و ساختار ضعیف کتاب منتشر می‌کنند و نام آن را داستان کوتاه می‌گذارند و مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. ‏

خرامان در مقایسه آثار تالیفی و ترجمه گفت: در کشورهای دیگر آثار با بررسی دقیق کیفیت و تکنیکی منتشر می‌شوند به همین دلیل با استقبال مواجه می‌شوند. این بررسی در کشور ما وجود ندارد و آثار ضعیف روز به روز در بازار بیشتر می‌شوند.

این نویسنده شرط موفقیت این همایش را توجه و بررسی به تمامی این عوامل خواند و عنوان کرد: این همایش می‌تواند مفید باشد اگر با رویکردی مناسب داستان کوتاه را مورد نقد و بررسی قرار دهد و بتواند آسیب‌ها را به درستی شناسایی کند. بهتر است در این همایش آمار دقیق و واقعی از نشر و چاپ آثار ارایه شود تا وضعیت به درستی مشخص شود.

مرجان فولادوند: سرزمین اصلی داستان کوتاه مطبوعات است

مرجان فولادوند یکی دیگر از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر نشریات به صورت تخصصی و حرفه‌ای به داستان کوتاه می‌پرداختند وضعیت داستان کوتاه امروز در کشور بهتر بود، چرا که سرزمین اصلی داستان کوتاه مطبوعات است.

فولادوند درباره این همایش گفت: حداقل کاری که همایش‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌ها می‌توانند انجام دهند فراهم کردن مجالی برای توجه و گفت‌وگو به موضوع مورد نظرشان است. این همایش هم البته می‌تواند همین کارکرد را داشته باشد؛ اگرچه این گفت‌وگو‌ها زمانی می‌تواند حاصل بدهد که شنیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

این نویسنده وضعیت داستان کوتاه را مرتبط با نشریات دانست و عنوان کرد: وضعیت داستان کوتاه امروز ما می‌توانست بهتر باشد اگر نشریات تخصصی داستان بیشتر بود و نگاه حرفه‌ای‌تری به داستان کوتاه داشتند. سرزمین اصلی داستان کوتاه مطبوعات است.

فولادوند ادامه داد: داستان کوتاه فرزند جراید است، ‌ اما با محدودیت‌های بسیار در این زمینه، ‌ انگار مجبور است پشت وی‌ترین کتابفروشی‌ها در رقابتی بی‌معنا با رمان مسابقه بدهد و به قالب کتاب و مجموعه داستان در بیاید تا دیده شود.

وی افزود: یک نویسنده باید چقدر صبر کند تا به قدر یک کتاب داستان کوتاه بنویسد؟ در حالی که هر کدام از آن قصه‌ها در احوال متفاوتی آفریده شده‌اند و بهتر بود‌‌ همان وقت چاپ و منتشر می‌شدند. اما خوشبختانه رسانه‌های دیجیتال هستند. اینترنت، ‌ وبلاگ‌ها و... گاهی فکر می‌کنم در غیاب مطبوعات، آن‌ها داستان کوتاه را نجات داده‌اند.

فولادوند درباره نقش این همایش در بهبود وضعیت داستان کوتاه کشورمان گفت: با خبرهایی که تا این لحظه از این اتفاق و کسانی که بناست در آن دخیل باشند، شنیده‌ام؛ ‌ امید زیادی هست که مباحث مطرح شده در آن قابل توجه و مهم باشد. اما اینکه تاثیر عملی بر روند خلق و انتشار داستان‌های کوتاه داشته باشد، به برخورد مسوولانی بر می‌گردد که در سیاست‌های کلان مطبوعات و انتشار کتاب موثر هستند.

محمدعلی قربانی: زمان آن رسیده که از داستان کوتاه حمایت کنیم

محمدعلی قربانی، نویسنده، گفت: در این سال‌ها از رمان نسبت به داستان کوتاه استقبال بیشتری شده و این نتیجه حمایت درست از آن است. زمان آن رسیده که از داستان کوتاه حمایت کنیم و این همایش فرصت خوبی برای حمایت از داستان کوتاه است.

قربانی حمایت از داستان کوتاه را ضروری خواند و گفت: در سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از رمان بزرگسال و نوجوان در حوزه انقلاب و دفاع مقدس و دیگر حوزه‌ها به عمل آمده و جشنواره‌های زیادی برگزار شده است.

این نویسنده ادامه داد: این در حالی است که هیچ توجه و حمایت خاصی از داستان کوتاه نشده و داستان کوتاه همیشه زیر سایه رمان و در حاشیه جشنواره‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. این همایش فرصت خوبی است تا به صورت مستقل به داستان کوتاه بپردازیم و از آن حمایت کنیم. ‏

وی افزود: این روز‌ها جایگاه داستان کوتاه میان مخاطبان کمرنگ شده، یکی از دلایل این موضوع داستان‌های مینی‌مال است، این داستان‌ها خوانندگان را تنبل بار می‌آورند. داستان‌های می‌نی‌مال شخصیت‌پردازی ندارند و تنها یک ضربه به خواننده وارد می‌کنند.

قربانی اضافه کرد: در حالی که داستان کوتاه با شخصیت‌پردازی، فضاسازی و دیگر ویژگی‌هایی که دارد ذهن خواننده را درگیر می‌کند و خواننده را با خود همراه می‌کند. ضربه‌ای که داستان کوتاه به خواننده وارد می‌کند عمیق‌تر است در نتیجه ماندگاری و تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب دارد.

سردبیر مجله رشد جوان خواستار توجه و ترجمه داستان‌های کوتاه روز دنیا شد و عنوان کرد: متاسفانه آثار ترجمه موجود در بازار‌‌ همان آثار شاخص و قدیمی هستند. آثار روز دنیا به ندرت ترجمه و منتشر می‌شوند. یکی از راه‌های رشد فرهنگی و هنری کشور‌ها، ارتباط‌ با یکدیگر است. اگر این موضوع در این همایش به بحث و بررسی گذاشته شود، می‌توان به رشد و پیشرفت داستان کوتاه در کشور امیدوار بود.

نخستین همایش داستان کوتاه 25 بهمن در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها