شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
طيران: نمايش در ايران از يافته‌هاي روز جهان عقب است

کتابی با عنوان «درباره آگوستو بوآل و سیستم ژوکر» به تازگی به قلم آرمان طیران از سوی انتشارات افراز به چاپ رسيده است که نخستین پژوهش ایرانی منتشر شده در این موضوع خاص است. به بهانه انتشار این کتاب پای گفته‌های طیران نشستیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آگوستو بوآل یکی از مطرح‌ترین استادان تئاتر امروز است. نظریات و نمایشنامه‌های او نیز از شهرتی جهانی برخوردار است. نکته مهم درباره بوآل این است که بوآل به‌دنبال تکنیکی تئاتری بود که تماشاگر نه فقط تماشاگر، بلکه شریک در نمایش باشد. این شیوه به نام «تئاتر محرومان» معروف شد. یکی از نکاتی که این شیوه نمایشی را از دیگر شیوه‌ها متمایز می‌کند‌، این است که موضوع آن آرزو، خواست و دلمشغولی مردم است و شرایط زندگی آنان را به صحنه می‌کشد. 

چندی پیش به قلم آرمان طیران و از سوی انتشارات افراز کتابی در 144 صفحه و با قیمت سه‌هزار و 200 تومان به بازار آمد. این کتاب به معرفی و تحلیل سیستم ژوکر آگوستو بوآل می‌پردازد. مولف این کتاب در حال حاضر به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز مشغول است و پیش از این دو نمایشنامه با عناوین: «در حال کندن پوست پیاز» و «زندگی دیگران» به چاپ رسیده است. با طیران گفت‌وگویی داشته‌ایم. 

تالیف این کتاب چقدر زمان برد و چگونه به مرحله چاپ رسید؟
این کتاب درواقع پایان نامه کارشناسی ارشد بنده در دانشگاه تربیت مدرس بوده است و با ویراستاری آقای صلاحی به شکل کتاب درآمد. نزدیک به سه سال مراحل چاپ این کتاب به طول انجامید. 

رویکرد شما در تحلیل سیستم آگوستو بوآل چگونه بوده است؟
این کتاب می‌کوشد تا رابطه تماشاگر و مخاطب تئاتر را با جهان اجرا باز تعریف کند، به گونه‌ای که به شمایلی از تئاتر مشارکتی و رسیدن به تماشاگر شریک در تئاتر امروز دست یابد و این اندیشه در آثار و رهیافت بوال به صورتی نو تبیین شده که بخشی از رهیافت او در این باره «سیستم ژوکر» بوده است. 

پژوهش شما قرار است ضعف چه حوزه‌ای از تئاتر امروز ایران را بهبود بخشید؟
تئاتر و نمایش در ایران گاهی رونق دارد و گاهی هم ندارد، اما در مجموع باید گفت که از یافته‌های روز جهان تئاتر عقب است که این مساله به خصوص در تبادلات اندیشگانی تئاتر دو چندان نمود دارد. 
در این پژوهش من کوشیده‌ام بخشی از یافته‌های جدید را معرفی نمایم. هرچند که این‌ها هم چندان هم جدید نیست و این مبحث برای بوال در سال 1970 نوین بوده است و ما تازه به آن رسیده‌ایم.

یکی از منابع عمده کتاب شما سایت‌های اینترنتی است. این سایت‌ها تا چه میزان اعتبار لازم برای ارجاع یک پژوهش را داشتند؟ 
از آن جهت که مبنای پژوهش پایان نامه‌ای و همراه با عکس و نمودار بود از سایت‌های زیادی برای پوشش دادن این نیاز استفاده کردم. در سایت‌های مختلف مطالب زیای برای این مفاهیم وجود دارد و مطالب آن سایت‌ها با توجه به نظر استادان اعتبار لازم را داشت اما به هر حال لازم بود خواننده از منبع این اطلاعات آگاه شود. 

کتاب‌های تخصصی چاپ شده در حوزه تئاتر را چگونه می‌بینید؟
در این 10 سال اخیر رونق خوبی در تالیفات دیده می‌شود اما هنوز اندک است و البته باید اشاره کرد که با توجه به سرعت پیشرفت جهانی در این حوزه و دست یافتن به شیوه‌های نوین اجرا توسط دیگران، ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و نیاز به تالیفات بسیار داریم که این مهم تنها در صورتی میسر خواهد شد که با دستاوردهای روز دنیا آشنا شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها