چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
ممنوعيت نشر كتاب به صورت ناشر-مولف به حرفه‌اي شدن نشر مي‌انجامد

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با اشاره به نامه ارسالي اين اتحاديه به معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره جلوگيري از صدور مجوز به مولفان ناشر كه كتاب‌هايشان را خود منتشر مي‌كنند، گفت: با توجه به افزايش روزافزون اين افراد در صنعت نشر كشور، با اين نامه مي‌خواستيم توجه وزارت ارشاد را به حرفه‌اي تر شدن نشر جلب كنيم، زيرا معتقديم كارها بايد در مسير حرفه‌اي شدن نشر كشور پيش برود تا وضعيت نشر كشور سامان يابد.-

محمود آموزگار به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: پايه‌هاي اقتصادي نشر بايد با حركت در مسير حرفه‌اي شدن تقويت شود و اين كارها با حركت‌هايي از اين دست آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته ناشران محدودي وجود دارند و در مقابل واحدهاي توزيع بيشتري فعاليت مي‌كنند، اما در ايران تعداد ناشران از تعداد كتابفروشان بيشتر است.

آموزگار با بيان اين‌كه اغلب ناشران خارجي زير مجموعه يك ناشر بزرگ هستند، اظهار كرد:‌ اين موضوع نشانگر حرفه‌اي شدن صنعت نشر در اين كشورها است، زيرا فعالان نشر اين كشورها دريافته‌اند كه كارهاي جمعي و گروهي نتيجه بخش‌تر است.

وي تصريح كرد: با توجه به قوانين و مقررات مربوط به نشر، فعالان حوزه نشر براي چاپ كتاب بايد درخواست پروانه نشر بدهند و اين درخواست تشريفات و ملزوماتي را مي‌طلبد كه در جاهاي مختلف بررسي و ارايه مي‌شود.

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با بيان اين‌كه مي‌خواهيم اين نگاه به صنعت نشر و ناشران حفظ شود، يادآور شد: نشر بايد به صورت يك حرفه و اشتغال ديده شود تا به حرفه‌اي شدن نزديك شود و در اين بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مولفاني كه براي انتشار كتاب خود ناشري پيدا نمي‌كنند،‌ استثنا قايل شده است.

به گفته آموزگار، تعداد اين افراد زياد شده و ضروري بود كه ازدياد فعاليت آنان به مسوولان و دست‌اندركاران فرهنگي كشور منعكس شود.

وي تصريح كرد: اين موضوع در نشر كتاب‌هاي دانشگاهي و آموزشي زياد ديده مي‌شود كه مثلا يك مدرس كتابي را چاپ مي‌كند و از دانشجويانش مي‌خواهد آن كتاب را خريداري كنند.

مديرمسوول انتشارات آمه يادآور شد: اين افراد سود چاپ كتاب خود را با فروش گسترده در ميان دانشجويان كسب مي‌كنند، در حالي كه مشخص نيست كه اين آثار از نظر بار علمي و فرهنگي،  قابل اطمينان و مناسب است يا خير؟

آموزگار با ارايه توضيحاتي درباره اين موضوع، ادامه داد: اگر يك اثر داراي استانداردهاي كافي در مختصات علمي و فرهنگي باشد، ناشران بسياري داوطلب انتشار كتاب هستند و نيازي به چاپ ناشر ـ مولف نبود.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چندي پيش با ارسال نامه‌ای رسمی به معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد جلوگیری از روند اعطای مجوز به مولفان ناشر تحت عنوان« ناشر- مولف» را ارايه داد كه اين معاونت اكنون با پيشنهاد اتحاديه موافقت كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط