یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
راهكارهاي توسعه كتابخواني بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري

كارشناسان فرهنگي ـ هنري ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان فارس در راستاي اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني، ارتقاي جايگاه كتاب و افزايش سرانه مطالعه در ميان دانش‌آموزان، راهكارهاي خود را در هشت محور اصلي ارايه كردند.-

محمدرضا كريمي، كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين خبر اظهار كرد: اداره كل آموزش و پرورش استان فارس با هدف اجراي سخنان مقام معظم رهبري درباره كتاب، به 59 اداره آموزش و پرورش شهرستان‌هاي اين استان فراخوان داد تا راهكارها و پيشنهادهاي خود را در اين حوزه ارايه دهند.

وي ادامه داد: 59 كارشناس فرهنگي ـ هنري ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان فارس در هشت محور اصلي سخنان مقام معظم رهبري(جايگاه و اهميت كتاب، نگاه جدي به كتاب و كتابخواني، برنامه و سير مطالعاتي، افزايش سرانه مطالعه، تشويق و تبليغ، توليد، چاپ و انتشار كتاب، فضا و تجهيزات كتاب و كتابخواني و سبد كتاب و توسعه كتابخواني در خانواده) راهكارهاي خود را به اداره كل آموزش و پرورش استان فارس ارسال كردند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس با بيان اين‌كه اين اداره پس از جمع‌آوري تمامي راهكارها، با حضور 59 كارشناس فرهنگي ـ هنري ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان فارس جلسه‌اي را تشكيل داد، گفت: كارشناس‌ها در اين جلسه علاوه بر تجزيه و تحليل راهكارهاي ارايه شده، ساير راهكارهايي را كه به صورت شفاهي در اين جلسه مطرح كرده بودند، بررسي كردند و در پايان، اداره كل آموزش و پرورش استان فارس راهكارهايي كه قابليت اجرايي شدن را داشتند، انتخاب و آن‌ها را به صورت بخش‌نامه براي اجرا در مدارس به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان فارس ارسال كرد.

كريمي با بيان اين‌كه اكنون تمام مدارس شهرستان‌هاي استان فارس در حال اجراي اين راهكارها و پيشنهادها با هدف محقق شدن فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر «افزايش سرانه مطالعه و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني»‌اند، گفت: دعوت از نويسندگان كتاب براي حضور در مدارس، تشكيل هسته‌هاي مطالعاتي و ارايه خلاصه مباحث در كلاس، تشويق دانش‌آموزان مستعد به نوشتن قصه و داستان، قرار دادن ميز معرفي كتاب در جلسه‌هاي انجمن اوليا و مربيان، حضور و تشويق والدين كتابخوان در صبحگاه مدارس و جابجايي كتاب در مدارس همجوار، نمونه‌هايي از اين راهكار به شمار مي‌آيند.

وي اظهار كرد: تمامي مدارس موظفند تا اسفند ماه سال جاري، بازخورد اجراي اين راهكارها را به اداره آموزش و پرورش منطقه خودشان گزارش دهند. ادارات آموزش و پرورش هر منطقه نيز بايد تا پايان فروردين ماه سال آينده، اين گزارش‌ها را به اداره كل آموزش و پرورش استان فارس ارايه كنند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس افزود: اين اداره پس از جمع‌آوري گزارش‌هاي مربوط به بازخورد اجراي راهكارهاي توسعه كتاب و كتابخواني در مدارس، بر اساس نمونه‌برگ‌هايي كه به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان فارس ارسال شده‌ است، ارزيابي ازبازخوردها را با در نظر گرفتن امكانات، محروميت‌ها و محدوديت‌هاي هر شهرستان آغاز مي‌كند.

كريمي ادامه داد: اداره كل آموزش و پرورش استان فارس پس از اتمام ارزيابي فرآيند و نتيجه اجراي راهكارها در مدارس، در پايان سال تحصيلي جاري جلسه‌اي را با حضور كارشناس‌هاي فرهنگي ـ هنري شهرستان‌هاي استان فارس تشكيل مي‌دهد تا نقاط قوت و ضعف هر يك از راهكارهاي اجرا شده در مدارس بررسي شوند.

وي در پايان گفت: اداره كل آموزش و پرورش استان فارس پس از جمع‌آوري نقاط قوت و ضعف هر يك از راهكارها، براي سال تحصيلي آينده طرحي جامع از اين راهكارها را با هدف اجرا شدن در مدارس در سطح كيفي مطلوب‌تر ارايه مي‌‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط