كتاب «مديريت و پژوهش» كه به تازگي با همكاري نشر علم و ورزش(حتمي) و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منتشر شده است، با بررسي الگوهاي پژوهشي تدوين آثار علمي در عرصه تربيتبدني ميكوشد علاوه بر بيان ضرورتهاي تحقيقاتي، لزوم همگامي با تغييرات جهاني را يادآور شود._
«مديريت و پژوهش» به مباحث آماري در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي اختصاص دارد و موضوعاتي مانند «چشمانداز مطالعاتي»، «راهكار چيست؟»، «الگوي نويسندگي مقالات پر استناد»، «تحقيق، توسعه و تجاريسازي پژوهش» و «سير تكوين رد توليد دانش در تربيت بدني» را تشريح ميكند.
باتوجه به اين كه كسب اطلاعات، يكي از كليديترين عناصر اين عصر و از جمله ثروتهاي ملي در هر كشور محسوب ميشود، به همين دليل توليد و مصرف اطلاعات در جوامع گوناگون جهاني يكي از شاخصهاي رشد و توسعهيافتگي بهشمار ميرود. از اين رو، اين نوشتار ميخواهد با نگاهي به تدوين آثار و پژوهشيهاي دانش تربيت بدني، بسترهاي رسيدن به اين هدف را در راستاي توسعه اين علم فراهم سازد.
همچنانكه محققان اين اثر معتقدند؛ جهتگيري آموزشي و تحقيقي براي توسعه فعاليتهاي حرفهاي در حال تغييرند و در اين ميان رويكردهاي جديدي در پژوهشهاي تربيت بدني مطرحاند، چرا كه برخي از محققان تلاشهاي تحقيقهاي گذشته را نقد و بررسي كردهاند و برخي نيز جهتگيري كاربردي توسعه سازمانهاي مورد مطالعه با گرايش تحقيق به روش كيفي و مبتني بر تئوري و نظريه را عنوان كردهاند. اين تلاشهاي تحقيقي تربيت بدني بايد در آينده بر وضعيت غير آموزشي متمركز شوند.
در بخشي از مقدمه كتاب درباره ضرورت پرداختن به اين موضوع آمده است: «هدف اصلي از تحقيق در كليه سازمانها و دستگاههاي اجرايي و صرف بودجههاي مادي و انساني بهبود كيفيت، كمك به تصميمگيري مناسب، افزايش بهرهوري و كارايي سازماني، اتخاذ راهبردهاي مناسب، حل مشكلات كارآفريني و كسب اعتماد و اطمينان در برنامهريزي خرد و كلان است.
دستيابي به اين اهداف جز از طريق به كار بستن يافتههاي پژوهشي در اتخاذ تصميمات اجرايي و مبتني ساختن برنامهريزيها بر نتايج پژوهشهاي عملي نميشود.
تربيت بدني و علوم ورزشي نيز به عنوان يكي از حيطههاي گسترده علوم از ين قاعده مستثني نبوده و پژوهش در اين حيطه با موانع و مشكلات جدي در كشور روبهروست. بنابراين ضرورت دارد موانع و مشكلاتي كه در انجام پژوهش در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي وجود دارد، شناسايي شده و راهكارهاي مناسب جهت رفع آنها ارايه شود.»
پديدآورندگان اين اثر يكي از راههاي توسعه «مديريت پژوهش» را در سايه تعامل مديران و محققان ميسر ميدانند، مسيري كه انجام تحقيقات و توسعه پژوهشهاي علمي، يكي از راهكارهاي دستيابي به آن براي رسيدن به واقعيتهاي موجود در عالم هستي و تامين نيازهاي انسان و جامعه به شمار ميآيد.
نخستين چاپ كتاب «مديريت پژوهش» از سوي نشر علوم ورزشي(حتمي) با شمارگان 1000 نسخه، 120 صفحه و به بهاي 40000 ريال در سال 90 منتشر شده است.
نظر شما