سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
انتشار  كتاب در باره ادبیات معاصر تاجیکستان در کابل

کتاب «زنگوله‌زنان گذشت باران: سیری در شعر معاصر تاجیکستان» با دو خط فارسی و سیریلیک به تازگي در شهر کابل منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مولف کتاب، این اثر که در بردارنده مقالات «موجب مهرداد»، شاعر و پژوهشگر افغانستان و «بهروز ذبیح الله»، شاعر و نویسنده تاجیک مقیم ایران است نخستین کتابی است که درباره شعر تاجیکستان در افغانستان چاپ شده است. 

در این کتاب مقالات مربوط به سیر تاریخی تحول شعر تاجیکستان در دوران شوروی توسط بهروز ذبیح الله و نقد و بررسی اشعار چند تن از شعرای مطرح ادبیات معاصر تاجیکستان به قلم موجب مهرداد نوشته شده‌اند.
 
عصر پنجشنبه گذشته (1 دي‌ماه) «کاشانه نویسندگان افغانستان» به بهانه چاپ این اثر، برنامه مختصری را  با حضور بیست تن از شاعران و نویسندگان جوان برگزار کرد. «یاسین نگاه» شاعر افغانستانی در آغاز، چاپ این اثر را به آقای مهرداد و جامعه ادبی افغانستان تبریک گفت و عنوان كرد: شاعران و نویسندگان افغانستاني با جامعه ادبی ایران روابط بسیار خوب دارند و داشتن این روابط سبب يك شناخت نسبی از چگونگی تحولات شعر در افغانستان شده است؛ اما با دریغ و درد، این روابط با شعر امروز تاجیکستان به شدت ضعیف و کمرنگ است. 

وی افزود: باور من این است که پژوهش‌های دوست بي‌نهایت فرهیخته‌ام آقای مهرداد و بهروز ذبیح الله آغازی خواهد بود برای ایجاد و برقراری یک رابطه صمیمانه و سامان‌مند با جامعه ادبی کشور همزبان و همسایه‌مان، تاجیکستان. 

پس از آن  روح الامین امینی، مسوول انتشارات بنیاد آرمان‌شهر در رابطه با اهمیت و ارزش این اثر صحبت كرد و این کتاب را شروع راه‌اندازی یک سری گفتمان‌های جدی ادبی بين شعر افغانستان و تاجیکستان دانست.

کتاب صد صفحه‌ای «زنگوله‌زنان گذشت باران: سیری در شعر معاصر تاجیکستان» تلاشی است براي ارایه تصویری از شعر معاصر تاجیکستان. ناشر این کتاب بنیاد آرمان‌شهر کابل است باشد که آن را با شمارگان 1000 عدد به چاپ رسانده است. 

گزارشگر:شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها