دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
شخصيت‌هاي عميق در «اتاق تجربه» شكل گرفت

شش رمان برای کودک و نوجوان در طرحي با عنوان «اتاق تجربه» در انتشارات چکه و شهر قلم منتشر می‌شود. فریدون عموزاده‌خلیلی، مسوول اين طرح، در گفت‌وگو با «ايبنا» اين رمان‌ها را تجربه‌ تازه‌اي در حوزه‌ كودك و نوجوان دانست و گفت: در اين آثار، شخصيت‌هاي داستاني عميق به همراه زبان طنز مناسب براي كودكان و نوجوانان شكل گرفته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) «اتاق تجربه» تجربه‌ تازه‌ای در رمان و داستان بلند برای نوجوانان است که به شیوه‌ سرویراستاری نشرهای بزرگ دنیا نوشته شده و در آن نویسندگان، مراحل مختلف خلق آثارشان را با فریدون عموزاده‌خليلي، نويسنده پيشكسوت  كودك و نوجوان طی کرده‌اند. 

در اين طرح، عده‌اي از نويسندگان نوجوان و جوان تازه‌كار، شروع به نوشتن رمان كردند و مرحله به مرحله اين داستان‌ها را مانند كارگاه داستان‌نويسي با نظارت سر ويراستار اين اثر پيش بردند.

عموزاده‌خليلي درباره تفاوت «اتاق تجربه» با آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های داستان‌نویسی گفت: از ابتدا نگاهم به گونه‌ای بود که این دوره را یک کارگاه و کلاس معمولی نبینم. قرار نبود در «اتاق تجربه» شیوه‌های نوشتن رمان را آموزش دهیم، رویکرد ما این بود که کمک کنیم ذوق رمان‌نویسی شركت‌كنندگان در اين طرح تقویت و ايده‌هايشان تبدیل به رمان شود. 

وي عنوان كرد: هرجا هم حرفی راجع به تکنیک‌ها و عناصر رمان یا شیوه نوشتن رمان بود، برآمده از متن رمان خود هنرجو‌ها بود. شبیه یک آکادمی رمان‌نویسی کودک و نوجوان که ممکن است مشابهش را در کشورهای دیگر بشود سراغ گرفت اما من نشنیده بودم این مدل در كشور ما هم بوده باشد. 

وی در تشريح مراحل پيشرفت رمان‌ها نيز گفت: در گام اول، هر کدام از نوقلمان باید با یک طرح وارد دوره می‌شدند، این طرح‌ها را روی میز می‌گذاشتیم و با بحث خود بچه‌ها محک می‌خوردند تا معلوم شود آیا استعداد رمان شدن دارند یا خیر. بعد پای بحث‌های تجربی به میان می‌آمد، باید با بحث و کنکاش کمک می‌کردیم تا این جنین رشد کند و آماده‌ي تولد شود. بیشتر هم ما صرف اين می‌شد كه ترس نوقلمان از نوشتن بریزد، چون باور داشتم بچه‌هایی که آمده بودند، به اصطلاح، صفر کیلومتر نبودند، نوشتن را بلد بودند، روایت رمان را کم و بیش می‌شناختند و خواسته‌ خودشان را هم می‌دانستند.
 
عموزاده‌خلیلی نتایج‌ «اتاق تجربه» را این طور ارزیابی کرد: در پایان دوره، شش رمان متولد شد که کاملا با هم متفاوتند، هیچ‌کدام رنگ و بوی آن دیگری و حتی رنگ و بوی رمان‌های چاپ شده دیگر را ندارد. این، اتفاق خوبی است که در «اتاق تجربه» رمان نوجوان افتاد. تمام تلاش این مسوولان دوره، معلم و ناشر این بود که یک سری از نویسنده‌های جوان که علاقه و ذوق و پشتکار و تمرین دارند ولی تا به حال ننوشته‌اند، رمان بنویسند و فکر نکنند رمان، چیز عجیب و غریبی است.
 
وي درباره‌ موضوع و فضای این رمان‌ها اضافه کرد: در این دوره رمان‌های متفاوتی خلق شد، هم در زمینه‌ مضمون و حال و هوا، هم در فرم، هم در روایت و هم در مخاطب. در اين ميان، رمان‌هاي حسی و عاطفی درباره‌ي مشکلات جدی عاطفی بین نوجوان‌ها در آمد که مشخص شد نويسنده‌هاي آن‌ها توانسته‌اند با نگاهی کم و بیش واقع‌گرایانه این مسايل را طرح کنند. هم رمان‌های ماجرایی، هم رمان‌های مدرن از نظر فضا و فرم و پرداختن به پدیده‌های نو مورد توجه بچه‌ها كه هر يك ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد. 

وي عنوان كرد: دو تجربه‌ رمان کودک هم در این دوره اتفاق افتاد که یکی از آن‌ها در حال و هوای رئال و دیگری فانتزی است.

عموزاده‌خليلي گفت: این رمان‌ها با نام‌های «جشن خاکستر»، «زندگی جدید جناب دایناسور»، «آخر بازی»، «سینا کارآگاه می‌شود»، «یادداشت‌های درخت ته کلاس» و «باغ وحشت» به‌زودی منتشر می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها