نويسنده كتاب «اخلاق را اخلاق را» با بیان اين كه اين اثر را با تاكيد بر ضرورت رعايت اخلاق در ابعاد گوناگون فردي، اجتماعي و عبادي به رشته تحرير درآورده است،گفت: اگرتمام اقشار جامعه به اهميت اخلاقي پيببرند، بسياري از مشكلات اجتماعي، سياسي و اقتصادي جوامع حل ميشوند._
وي درباره محتواي اين نوشتار گفت: يكي از مقالات را كه «ضرورت تفسير دكترين مهدويت از مسير فلسفه اخلاق» نام دارد، براي ارايه در همايش دكترين مهدويت كه مرداد سال 89 برگزار شد، نوشتم. مقاله ديگر به نام «نظريههاي تقريبي در فلسفه اخلاق پشتوانه تقريب مذاهب» را براي ارايه در همايش بينالمللي تقريب مذاهب كه حدود يكي دو سال قبل برگزار شد، تاليف كردم. اين دو مقاله در شمار بخشهاي تخصصي اين كتابند كه عموم آشنايان با حوزههاي ياد شده ميتوانند از مضامين آن استفاده بيشتري داشته باشند.
نويسنده و پژوهشگر حوزه اخلاق در پاسخ به اين سوال كه «چگونه و با چه رويكردي مقاله "فلسفه اخلاق از ديدگاه فرانكنا" را در كنار ساير مقالات اين كتاب آورده است؟» گفت: اين نوشتار
خلاصه كتاب فلسفه اخلاق ويليام «فرانكنا»ست، دانشمند آمريكايي كه حدود 100 سال قبل از دنيا رفت اما آثار او همچنان ترجمه و در دانشگاهها تدريس ميشوند. از آن جهت كه اين كتاب به فلسفه اخلاق توجه دارد و مباني آن را با استناد به اخلاق هنجاري عنوان ميكند، براي تلخيص و ارايه در اين كتاب برگزيدم.
عليرحيمي مضامين مقاله «مساجد جلوگاه فرهنگ و تمدن اسلامي و نظريه "مساجد معجره دوم نبوي"» را كه واپسين مقاله كتاب اوست، به دليل آن كه ارتباط غيرمستقيمي با اخلاق دارد، در اين مجموعه گنجانده است. وي در اين باره اظهار داشت: مساجد پس از قرآن كريم به عنوان معجزه دوم كه پس از 14 قرن هنوز كاركرد اخلاقي خود را در اجتماع حفظ كردهاند، از اهميت ويژهاي برخوردارند. «احمد بهشتي» براي نخستين بار اين نظريه را در آراي خود مطرح كرد.
نويسنده اين كتاب با بيان اين كه «مساجد به عنوان مراكزياند كه همان اخلاق نبوي را اشاعه ميدهند» يادآور شد: امام حسين(ع) نيز براي امر به معروف و نهي از منكر قيام كرد. برترين معروفها همان فضائل اخلاق و منكرات همان رذايل اخلاقياند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه «مخاطبان اصلي كتاب او چه افراد يا اقشاري از جامعهاند» گفت: با توجه به مضامين علمي، پژوهشي و اخلاقي اين مقالات، شايد بتوان اين اثر را براي دو دسته از مخاطبان متصور شد. نخستين بخشهاي كتاب كه به بحث درباره تعريف لغوي و مفهومي اخلاق اختصاص دارند، قابل مطالعه عموم علاقهمندان به اين حوزهاند اما مقالهاي كه به تبيين آراي «فرانكنا» توجه دارد، بخشي تقريبا تخصصي است. همچنين دو مقالهاي كه براي همايشها ارايه كرده بودم، تا حدي تخصصياند و اقشاري كه به كليات، مفاهيم ابتدايي اخلاق، تقريب مذاهب و دكترين مهدويت آشنايند، بيشتر ميتوانند از اين مباحث استفاده كنند.
وي درباره رويكرد تاليف اثرش توضيح داد: وقتي از اخلاق سخن ميگوييم، مفاهيمي كلي و گسترده را كه شامل اخلاق فردي، اجتماعي و عبادي است، مدنظر داريم چرا كه به سختي قابل تصور است كه شخصي اخلاق فردياش در سطح بالايي باشد اما اخلاق اجتماعي يا عبادياش ضعيف باشند. گرچه در بحث فلسفه اخلاق، اخلاق اسلامي(عبادي) را جدا ميكنيم كه در ساير فلسفههاي اخلاقي نيست اما به اين موضوع نيز معتقديم كه اخلاق اسلامي يا عبادي زمينهاي براي اخلاق اجتماعي و فردي خواهد شد. در نتيجه شايد بتوان براي كوتاه مدت اخلاق فردي و اجتماعي را تفكيك كرد اما در طولاني مدت مشاهده ميكنيم كه يك فرد نميتواند در اخلاق شخصي خود به گونهاي و در جامعه به گونه ديگري باشد.
عليرحيمي در پاسخ به اين سوال كه «مخاطبان اين اثر در پايان كتاب به چه نكاتي دست خواهند يافت؟» گفت: مخاطبان با مطالعه اين اثر با مفاهيم اوليه اخلاق آشنا ميشوند و از نظريات اخلاق و كاربرد اخلاق در جامعه آگاهي مييابند. اميدوارم آنها در اين مسير به سطح بالاتري از تكامل روحي و معنوي دست يابند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه «چرا عنوان اثر را اينگونه انتخاب كرده است؟» بيان كرد: ميخواستم يك عنوان ابتكاري جديدي ارايه دهم و از طرفي نيز دو بار «اخلاق را» نوشتم تا تاكيدي بر اهميت اين موضوع و نقطه عطفي بر اخلاق داشته باشم.
نخستين چاپ كتاب «اخلاق را اخلاق را» انتشارات «وداد» با شمارگان 1500 نسخه، 96 صفحه رقعي و به بهاي 25000 ريال به تازگي منتشر و روانه بازار كتاب كرده است.
نظر شما