كتاب «حجاب از ديدگاه قرآن و سنت» به قلم دكتر فتحيه فتاحيزاده از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين كتاب قصد دارد به دور از تعصب و احساس، مساله حجاب را بهطور مستند تبيين كند._
زنان نيمي از پيكر اجتماع محسوب ميشوند و نقش آنها را در رشد و تعالي انسان و جامعه انساني مهم تلقي كردهاند. در متون ديني و منابع اسلامي نيز به نصوصي برخورد ميكنيم كه نشانگر جايگاه والاي زن در اجتماع است.
اسلام كه از يك سو «بهشت برين را در سايه شمشيرهاي آخته مجاهدان» مينگرد، از سوي ديگر «بهشت برين را زير پاي مادران» ميداند، گويا با لطافتي درخور توجه نقش زن را در تربيت و پروراندن مجاهدان صحنه نبرد و پيكار جويان راه الله تبيين ميكند.
امام خميني(ره) در جايگاه مبين و مفسر بزرگ درباره زنان فرمودهاند: «اسلام ميخواهد شما را يك انسان كامل تربيت كند كه بر دامن شما انسانهاي كامل تربيت شوند. زن مربي جامعه است. از دامن زن انسانها پيدا ميشوند. مرحله اول مرد و زن صحيح از دامن زن است. مربي انسانها زن است. سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است. زن با تربيت خودش، انسان درست ميكند و با تربيت صحيح خودش كشور را آباد ميكند. مبدا همه سعادتها از دامن زن بلند ميشود. زن مبدا همه سعادتها بايد باشد.»
استاد شهيد مرتضي مطهري نيز كه از معدود متفكراني است كه به مسائل زن و حقوق آن در اسلام و نقش و جايگاهش در تاريخ بهگونهاي جدي پرداخته، در آخرين اثر قلمي خود به اين گذشته است، با دقت تمام نگريسته، مينويسد: «زنان از نظر نقش تاريخي، دورههاي سهگانهاي را طي كردهاند. در برخي دورهها و بر اساس برخي طرز تفكرها، دخالت مستقيم زن در ساختن تاريخ منفي است. در اين دورهها زن جز در اندرون خانه كاري ندارد و نميتواند داشته باشد و صرفا يك كالاي اندروني است طبعا در چنين شرايطي هيچيك از استعدادهاي انسانيش يعني تفكر، آگاهي، بيداري، آزادگي، اراده و اختيار و انتخاب، هنر و خلاقيت و ابداع و حتي عبادت و سلوك عارفانه اليالله رشد لازم را طي نميكند. در اينگونه جوامع در حكم يك وسيله و ابزار زندگي خانوادگي است، يك "شي" است...
در برخي جوامع زن خانه را رها كرده و وارد اجتماع شده است، شوون علمي، هنري، فكري، سياسي شريك مرد شده است و به صورت "شخص" درآمده است، اما نظر به اينكه مدار خويش را به كلي رها كرده و حريم را به كنار زده و خود را رايگان در دسترس مرد قرار داده و در اماكن عمومي، كابارهها، دانسينگها، حاشيه خيابانها حضور و آمادگي خود را اعلام داشته است، ارزش و بهاي خود را از دست داده است. در اين جوامع زن شخص است اما "شخص بيبها". در اينگونه جوامع زن حضور خود را در صحنه تاريخ ثبت كرده در حالي كه پشت جبهه را رها كرده است.
نقش مستقيم خود را در سازندگي تاريخ به كف آورده اما نقش غير مستقيم را كه از آن كمتر نيست از كف داده است.
آنجا كه زن نقش غير مستقيم خود را از دست ميدهد هم خود را تباه ميسازد و هم مرد را. زن "مدل پهلوي" كه نزديك چهل سال قشر عظيمي از جامعه زن ايراني را تشكيل ميداد از اين نوع بود... .»
اين اثر در 9 فصل تدوين شده است. در فصل نخست به اختصار از پيشينه حجاب سخن به ميان آمده و چگونگي آن در ايران، هند و جهان اسلام عرضه شده و به برخي از داوريهاي نادرست پاسخ داده و ريشه داشتن پوشش در فطرت آدمي استنتاج شده است.
در فصل دوم، از واژهها و كلماتي كه در تفسير آيات حجاب ميتوانست نقش اساسي را ايفا كند، به دقت بحث شده است.
فصل سوم، عهدهدار بحثي با عنوان «زمينههاي گسترش عفت و حفظ پوشش» است كه در اين فصل از تدابيري كه اسلام براي سلامت جامعه انديشيده، به تفصيل سخن رفته و از عفت در زنان و غيرت در مردان به عنوان دو عامل مهم حفظ سلامت جامعه گفتوگو شده، مساله استيذان و نگاه نيز در همين جهت تبيين شده است.
فلسفه پوشش، فصل چهارم اين پژوهش است كه در ضمن آن، چرایي لزوم پوشش بحث شده و به حكمتها و چگونگيهاي آن اشاره شده است.
فصل پنجم، حدود پوشش را مطرح ساخته، همچنين موارد استثناء تبيين شدهاند.
فصل ششم، عهدهدار بحث «كيفيت پوشش» است.
فصل هفتم با عنوان «حجاب و اهلالبيت(ع)» به حجاب در گفتار و رفتار زنان اهلالبيت(عليهمالسلام) به ويژه حضرت زهرا و زينب كبري سلامالله عليهما پرداخته شده تا نمونههاي عيني پوشش و عفاف در منظر زن مسلمان نهاده شود.
در فصل هشتم، پوشش زن در اجتماع با دلايل تاريخي نگريسته شده و در ضمن بيان شرايط خروج زن از منزل و حضور وي در اجتماع در پرتو آگاهيهاي قرآني و روايي و فقهي بررسي شدهاند.
فصل نهم كه آخرين فصل اين اثر است، به اختصار عوامل بدحجابي و بيحجابي و راه حلهاي دست يافتن زنان جامعه به پوشش اصيل اسلامي را مطرح كرده است.
در اين كتاب، هيچ مطلبي بدون استناد دقيق به مرجع و منبع آن آورده نشده و در عرضه مطالب، پاي احساس به ميان نيامده است. همچنين سير تاريخي ديدگاهها رعايت شده است و در ميان اقوال و آرا از مراجعه به كهنترين منابع غفلت نشده است.
لازم به ذكر است كه در تبيين واژهها نيز ابتدا به قديميترين متون لغوي مراجعه شده است.
در انتهاي اين اثر، فهرستي از منابع و مآخذ، آيات، روايات، اعلام، كتابها و مطالب نيز درج شده است.
كتاب «حجاب از ديدگاه قرآن و سنت» با شمارگان 1500 نسخه، 220 صفحه و بهاي 35000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظرات