به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، انتظامي با ذكر آثار داستاني بسياري از داستاننويسان آوانگارد و جديد كشورمان، پيشينه ادبيات داستاني كلاسيک و معاصر ايراني را بسيار غني دانست و لزوم بهرهگيري از آن در خلق توليدات سينما و تئاتر را گوشزد كرد.
وي در اين باره گفت: آثار با ارزشي از نويسندگان توانمندي چون اسماعيل فصيح، گلي ترقي، هدايت و ساعدي و ديگران را همواره خواندهام و فكر ميكنم اين آثار را هنوز بسياري از مردم ما نخواندهاند و از محتواي آنها مطلع نيستند.
وي افزود: واضح است كه ميان هنر و كتاب تفاوت وجود دارد، ولي وقتي از ادبيات و آثار شاخص ادبي در خلق توليدات تصويري و هنري بهرهگيري نميشود، با تكرار و كليشه مواجه ميشويم؛ همانگونه كه در سريالهاي تلويزيوني اين تكرار و انفعال را به وضوح شاهديم.
اين هنرمند صاحبنام سينما و تئاتر ايران با توضيح دراين باره كه هنرمندان امروزي با هنرمندان قديمي چه تفاوتهايي دارند، گفت: سريالهاي امروزي اغلب سطحي و تكرار همديگرند و هنرپيشهها نيز به دلايلي كه به سطحي بودن آثار بازميگردد، ماندگار نميشوند و تاريخ مصرف دارند، ضمن آنكه آنان که از ايران رفتهاند هم از پيشرفت بازماندهاند.
انتظامي پشتوانه ادبيات معاصر و كلاسيک ايران را داراي قصههاي با ارزشي دانست و گفت: ما در تاريخ ادبياتمان قصههايی فوقالعاده زيبا و هنرمندانه داريم كه سينه به سينه گشته و به ما رسيدهاند.
وي تصريح كرد: داستانهاي اسماعيل فصيح و بسياري ديگر از داستاننويسان مطرح ما بايد براي تئاتر و سينما به سناريو تبديل شوند؛ ولي مساله اين حوزه كمبود سناريونويس است كه بتواند سینما را فعال و با جوهر ادبيات بارور كند.
شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
نظر شما