عليرضا سوري در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: آموزش از جمله ملزومات اصلي جاده موفقيت است، يك دانشجو براي اينكه در تحصيل خود موفق باشد، بايد علاوه بر مرور دروس تئوري در چاپخانهها و مراكز چاپي فعاليت كند تا نكات اصلي را بهدست آورد.
وي ادامه داد: اغلب دانشجويان از نزديك با فرايند توليد آشنا نيستند و با مشكلات بسياري در اين حوزه روبهرو هستند، چون كار با ماشينهاي چاپ را نميدانند و در كارهاي اجرايي معمولا به مشكل برميخورند.
سوري با بيان اينكه آموزش در صنعت چاپ هدفمند نيست، اظهار كرد: با وجود اينكه در مراكز مختلف دورههاي كوتاه و بلندت مدت برگزار ميشود اما براي اين دورهها هدفگذاري خاصي انجام نشده است.
وي تصريح كرد: بازخورد اين دورهها مطلوب نيست زيرا معمولا از مباحث تكراري استفاده ميشود و بدون مديريت قطع ميشود.
سوري ورود مباحث و موضوعات جديد به دورههاي آموزشي صنعت چاپ را ضروري دانست و گفت: اهالي صنف و جوانان از تكرار مباحث، خسته شدهاند زيرا اطلاعات آنها درباره موضوعاتي كه پيش از اين ميدانستند، اشباع شده و نيازمند موضوعات نو و جديد هستند.
وي با بيان اينكه آموزش استراتژيهاي برخورد با مشكلات و مسايل چاپخانه، از جمله مسايلي است كه بسياري از چاپخانهداران خواهان يادگيري آن هستند، گفت: با توجه به مسايل روز و ركود اقتصادي در جهان، چاپخانهداران دوست دارند بياموزند چگونه بايد از بحران خارج شوند و چگونه مجموعه خود را مديريت كنند و از چالشها عبور كنند.
سوري يادآور شد: متاسفانه ضعف مديريت در بخشهاي مختلف صنعت چاپ، وجود دارد، آموزش يك اپراتور مشكلي ندارد، زيرا فرد به راحتي مباني و مفاهيم كاربردي را فرا ميگيرد، اما مديريت نكتههايي دارد كه گاهي با انتقال تجربه آموخته ميشود.
به گفته وي، مراكز دولتي و خصوصي بايد با تدوين سرفصلهاي جديد و مناسب براي چاپخانهداران، علاوه بر افزايش اطلاعات تخصصي، برخي از فنون و مباحث مديريتي را نيز به اين دورهها بيفزايند.
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
نظر شما