سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
عرضه 88 هزار عنوان كتاب خارجي در نهمين نمايشگاه كتاب كاربردي

مديرعامل انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان صبح امروز (سه‌شنبه 10 آبان) در نشست خبري نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب كاربردي از عرضه 88 هزار عنوان كتاب خارجي در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: حدود 84 هزار عنوان از اين كتاب‌ها انگليسي، سه هزار و 600 عنوان عربي و 1000 عنوان به زبان فارسي است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، احد رضايي در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف با بيان اين مطلب افزود: كتاب‌هاي نمايشگاه امسال از 600 ناشر معتبر و بزرگ دنيا است كه توسط نمايندگان آنها در كشورمان عرضه شده است.

وي ادامه داد: 10 هزار عنوان از كتاب‌هاي امسال چاپ سال 2011، 23 هزار عنوان معتلق به سال 2010، 18 هزار عنوان در سال 2009 و بقيه از سال 2006 تا قبل از سال 2009 منتشر شده‌اند.

رضايي با بيان اين‌كه 50 درصد كتاب‌هاي نهمين نمايشگاه كتاب كاربردي متعلق به سال‌هاي 2010 و 2011 هستند، اظهار كرد: 32 هزار عنوان از اين كتاب‌ها در رشته‌هاي علوم انساني و اجتماعي، 15 هزار عنوان در حوزه كتاب‌هاي پزشكي، 14 هزار عنوان كتاب‌هاي مهندسي و تكنولوژي و 13 هزار عنوان در رشته‌هاي علوم پايه، كشاوري و هنر است.

وي تصريح كرد: در حوزه كتاب‌هاي هنري، حدود دو هزار عنوان به بخش معماري و شهرسازي اختصاص دارد.

به گفته مديرعامل انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان، سه هزار و 300 عنوان كتاب نيز در حوزه علوم رايانه عرضه مي‌شود.

وي در بخش ديگر سخنان خود به تخفيف‌هاي اين نمايشگاه اشاره كرد و يادآور شد: اگرچه نمايشگاه كتاب‌هاي كاربردي از يارانه‌هاي دولتي استفاده نمي‌كند اما تمام ناشران موظف به ارايه كتاب‌هاي خود با تخفيف حداقل 10 درصدي هستند.

رضايي با اشاره به تفاهمنامه انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: قرار است بودجه‌اي به دانشگاه‌هاي كم‌برخوردار اعطا شود تا كتابخانه‌هاي خود را با جديدترين و به‌روزترين كتاب‌هاي خارجي تجهيز كنند.

رضايي از نمايشگاه كتاب كاربردي به عنوان نمونه‌اي از بخش خارجي نمايشگاه كتاب تهران نام برد و افزود: تفاوت نمايشگاه كاربردي و نمايشگاه كتاب تهران اين است كه ديگر از صف‌هاي طولاني و انتظار خبري نيست و دانشجويان و كتابخانه‌ها مي‌توانند با فراغ بال كتاب‌هاي مورد نظر خود را با ارز 1100 تومان خريداري كنند.

وي همچنين از امكان ثبت سفارش كتاب در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: مراجعه‌كنندگان مي‌توانند كتاب‌هايي را كه نسخه‌هاي آن در نمايشگاه تمام شده است را سفارش بدهند و ناشر ملزم است كتاب را طي دو ماه به سفارش‌دهنده برساند.

در بخش ديگر اين نشست،‌ محمود آموزگار عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان نيز در سخناني گفت: نمايشگاه امسال با توجه به كمبود بودجه سازمان‌ها و نهادهاي مختلف و مشكلات عمده با همكاري و مساعدت برخي همكاران برگزار شد.

وي ادامه داد: اگر همراهي برخي همكاران وجود نداشت، شايد اين نمايشگاه برگزار نمي‌شد.

آموزگار با بيان اين‌كه نمايشگاه كتاب كاربردي خلاء فاصله يكساله نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را پر مي‌كند، اظهار كرد: اين نمايشگاه اكنون جاي خود را در تقويم دانشگاه‌هاي سراسر كشور باز كرده است و افراد بسياري هر سال منتظر بازگشايي اين نمايشگاه هستند.

وي همچنين درباره شيوه‌هاي فروش كتاب در نمايشگاه نيز توضيح داد: سيستم فروش نمايشگاه به صورت متمركز است و با اين سيستم تفاوت قيمت، سال انتشار، سال چاپ و ... كتاب‌ها به راحتي كنترل مي‌شود.

آموزگار با اشاره به هزينه‌هاي جانبي اين نمايشگاه، يادآور شد: يكي از چالش‌هاي اصلي انجمن در سال جاري، افزايش 80 درصدي اجاره محل برگزاري نمايشگاه بود و در اين ميان مساعدت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران برخي از اين مشكلات را مرتفع كرد.

عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان برپايي سمينار يك روزه «كتاب‌هاي الكترونيك» را ديگر برنامه اين نمايشگاه معرفي كرد و گفت: اين نشست با حضور نمايندگان ناشران حوزه نشر الكترونيك و مسوولان بخش الكترونيك دانشگاه‌هاي كشور صبح روز يكشنبه 15 آبان برگزار مي‌شود.

نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب كاربردي و دانشگاهي 14 تا 18 آبان ماه سال 1390 از ساعت 9 تا 18 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها