داريوش صادقي در نشست معرفي و بررسي مجموعه كتابهاي «سلام پيشدبستانيها» گفت: اين مجموعهها را بر مبناي خلاءهاي آموزشي موجود نوشتم و هدفم آموزش ساده مفاهيم به كودكان بود.-
وي درباره دلايل نگارش اين مجموعه گفت: حدود 15 سال پيش در يك مركز آموزش قرآن كار ميكردم. در اين مركز، آنقدر بر روي قواعد كار ميشد كه مدت زيادي طول ميكشيد تا بچهها بتوانند قرآن را بخوانند. من و يكي از همكارانم تصميم گرفتيم راهي ساده براي درستخواني قرآن پيدا كرديم و يك كتاب 16 صفحهاي نوشتيم كه بازخورد خوبي داشت و بچهها خيلي زود خواندن قرآن را ياد گرفتند.
صادقي افزود: با توجه به سابقه آموزشي كه داشتم، به اين فكر افتادم كه دانشآموزان دبستاني ما با خلاءهاي آموزشي مواجهند و گاهي نميتوانند درسها را خوب ياد بگيرند؛ بنابراين در سال 80 نگارش مجموعهاي را براي كلاس اوليها آغاز كردم با عنوان «سلام كلاس اوليها» كه در آن داستانهايي براي بچهها نوشتم كه به ترتيب با حروفي كه در دبستان ياد ميگرفتند، نوشته شده بود و آنها از همان ابتداييترين حروفي كه ياد ميگيرند ميتوانند لذت خواندن را تجربه كنند و اين توانايي خود را به ديگران نشان دهند.
اين نويسنده حوزه كودك و نوجوان افزود: از سال 88 نيز مجموعه سلام پيشدبستانيها را براي چاپ آماده كردم كه اكنون 15 جلد آن منتشر شده است و پنج جلد آموزش زبان براي پيشدبستاني را در دست چاپ دارم.
صادقي با بيان اينكه يكي از مشكلات نظام آموزشي ما اين است كه بچهها با حجم اطلاعات مواجهند، گفت: دانشآموزان ما معمولا در زمان محدود، اطلاعات بسيار بالايي را دريافت ميكنند و پيش از اينكه فرصت داشته باشند از اين اطلاعات استفاده كنند و آن را ياد بگيرند، امتحان ميدهند و بعد هم آن را فراموش ميكنند.
وي با تاكيد بر اينكه طبق اصول آموزشي وزارت آموزش و پرورش، كودكان پيش از دبستان نبايد اعداد را ياد بگيرند، گفت: در كتاب رياضي مجموعه سلام پيشدبستاني بچهها اصلا يك عدد هم نميبينند و تنها مفاهيم كوچكتر، بزرگتر، پايينتر، بالاتر و ... را ياد ميگيرند. از سوي ديگر، يكي از مشكلاتي كه بچهها در سالهاي تحصيل با آن مواجهند، اختلالات يادگيري است. اين اختلالات زماني بروز پيدا ميكند كه بچهها مفاهيم را يادنگيرند.
صادقي افزود: مشكل ديگر اين است كه خانوادهها شناخت درستي از اين اختلالات يادگيري ندارند و در اين مجموعه كتابي قرار دادهايم كه برخي از اين اختلالات را معرفي ميكند و بازي ـ آموزشهايي را در اختيار آنها قرار ميدهد كه با اين اختلالات مواجه نشوند.
در ادامه اين برنامه، محبوبه زعيم به عنوان روانشناس و مشاور آموزشي عنوان كرد: از مهمترين مسايلي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه يك بچه زماني كه پا به دنيا ميگذارد از محيط اطرافش چه انتظاراتي دارد و چه فايدهاي دارد براي آنها كتاب بخوانيم و آنها را با تنوع كتابها سرگرم كنيم؟ در واقع، كتاب راهي است براي اينكه بچهها با محيط اطراف خود ارتباط برقراركنند و براي ارتباط قويتر دنياي بيرون با دنياي درون بچهها بايد به احساسات آنها هم توجه كرد.
اين توجه به احساس در تمام كتابهاي «سلام پيشدبستاني» رعايت شده است.
وي افزود: بيشتر كتابهاي اين مجموعه با بازي آغاز شده است و اين باعث ميشود بچهها احساس لذت بيشتري داشته باشند و همراه بازي، نكاتي را ياد بگيرند.
زعيم، با اشاره به اينكه در برخي موارد، درسها آنقدر آسان است كه خانوادهها بچهها را به حال خود رها ميكنند و گاهي آنقدر سنگين كه والدين تكاليف بچهها را انجام ميدهند، عنوان كرد: هر دو مورد آسيبرسان است؛ اما همواره تاكيد بر اين است كه والدين در كنار فرزندان باشند ولي بايد رابطه درست والد و فرزند را پيدا كرد. شيوه آموزشي اين كتابها ميتواند در ايجاد اين رابطه كمك كند.
وي گفت: اين كتابها به ابعاد گوناگون وجود و شخصيت بچهها ميپردازد و كمك ميكند آنچه درون كودك است به خوبي پرورش يابد. و كودك مهارتهاي پايهاي را بياموزد كه در نهايت ميتواند مهارتهاي زندگي را به خوبي فرا گيرد.
اين كارشناس و روانشناس كودك گفت: گاهي اختلالاتي كه در يادگيري ايجاد ميشود بر اساس معضلات ناشناخته بچههاست. در كتابهاي مهارتهاي ديداري و شنيداري اختلالات و شيوههاي درمان آن به خوبي و ساده شرح داده شده است.
در پايان اين نشست، بار ديگر نوبت به داريوش صادقي رسيد كه گفت: اكنون نگارش كتابهاي آموزشي براي كودكان صفر تا چهار سال را در دست نگارش دارد و اين كتابها را نيز ميخواهد براي انتشار به نشر نيستان بسپارد.
نشست و معرفي و بررسي كتابهاي سلام پيشدبستانيها شب گذشته(25 مهرماه) با حضور مسوولان انتشارات نيستان در فرهنگسراي ملل برگزار شد.
نظر شما