یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
حق انتخاب، عاملی برانگیزنده برای مطالعه كودكان

زمانی که افراد به سال های کودکی یعنی زمانی که به دبستان می رفتند بازمی گردند، متوجه می شوند که تقریبا تمام کتاب هایی را که می خوانده اند پدر و مادرشان برایشان انتخاب می کردند. این امر بسیار دردناک و یاس آور است زمانی که کودکان فکر می کنند بزرگترها می توانند حق انتخاب داشته باشند اما آنها از این حق طبیعی بی بهره اند و همین عامل به رویگردانی آنها از مطالعه کمک قابل توجه اي مي كند._

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):زمانی که افراد به سال های کودکی یعنی زمانی که به دبستان می رفتند بازمی گردند، متوجه می شوند که تقریبا تمام کتاب هایی را که می خوانده اند پدر و مادرشان برایشان انتخاب می کردند. این امر بسیار دردناک و یاس آور است زمانی که کودکان فکر می کنند بزرگترها می توانند حق انتخاب داشته باشند اما آنها از این حق طبیعی بی بهره اند و همین عامل به رویگردانی آنها از مطالعه کمک قابل توجه اي مي كند.

هنگامی که محققان در اين باره دانش آموزان یک مدرسه را در آمریکا مورد تحقیق و بررسی قرار دادند تا میزان علاقه مندی دانش آموزان را به مطالعه بررسی كنند،به این نتیجه رسیدند که درست است که میزان مطالعه والدین و راه های علاقه مندی کودکان به مطالعه در میزان کتابخوانی آنها در آینده نقش مهمی دارد، اما مهمترین عاملی که شاید به آن بسیار کم توجه می شود عامل " انتخاب " است.
 
با آغاز بازگشايي مدارس،کم کم کودکانی که با اجبار والدین و بدون  انگیزه مطالعه می کردند این کار را بسیار سخت و طاقت فرسا می بینند و دیگر از آن لذت نمی برند و با هجوم درس ها دیگر جذابیت های مطالعه از بین می رود و مطالعه کنار گذاشته می شود. آنها با خود فکر می کنند تصمیمشان برای خرید یک کتاب همیشه نادیده گرفته می شد و همیشه ديگراني بوده اند تا کتاب ها را برایشان انتخاب کنند؛حتی اگر آنها به موضوع کتاب و  شکل ظاهری و عکس های يك کتاب بی علاقه بودند،باز هم ناچار بايد به انتخاب ديگران تن مي دادند.
انتخاب بسیار ترغیب کننده برانگیزنده و عامل بسیار مهمی بویژه برای دانش آموزان دبستانی است.
 
در دوران ابتدایی کودکان می آموزند که چگونه کتاب را انتخاب کنند که برای آنها مفید باشد. اگر کودکان کتاب موردعلاقه شان را بخوانند یاد می گیرند که درباره آن با همکلاسی هایشان صحبت کنند و آن کتاب را به یکدیگر معرفی کنند و کنفرانس های کتابی داشته باشند .
برای خوانندگان بی اشتیاق به مطالعه می توان ابتدا از کتاب هایی آغاز کرد که کلمات کمتر و در عین حال تصاویر بیشتری داشته باشند و پس از مدتی به آنها کتابهای ضخیم تر را پیشنهاد کنیم،اما انتخاب نهایی را به خود آنها واگذار کنیم و اگر از خواندن کتاب لذت نبردند و آن را نیمه خوانده کنار گذاشتند بدانید که بدون انتخاب و تنها از روی اجبار این کتاب را در دست گرفته اند.
 
کتابهای مصور،رمان های گرافیکی،مجلات،نقشه ها وکتاب های آشپزی گزینه بسیار خوبی برای افراد بی میل به مطالعه هستند.
برای اینکه خواننده بهتری باشیم باید کتاب خواندن را آغاز کنیم اما با انتخاب كتاب بخوانيم،چراكه می توان از خواندن یک کتاب به اندازه یک سفر مهیج لذت برد.
 
منبع:المیرا استار،نویسنده:دنیس گلوواسکی
مترجم: مرجان آقبلاغی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها