دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
خلق آثار  مرتبط با ائمه اطهار در سده دوم هجري گسترش يافت

عبدالجبار كاكايي در سومين جشنواره فرهنگي ـ هنري ماه هشتم كه در كتابخانه و موزه ملي ملك برگزار شد، گفت: در سده‌هاي گذشته و پيش از ورود مذهب شيعه، گردآوري تذكره رضوي با مشكلاتي مواجه مي‌شد ولي گسترش تشيع در سده دوم هجري قمري با خلق آثار و سروده‌هايي درباره ائمه اطهار توأم بوده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك به مناسبت دهه كرامت و روز ولادت امام رضا عليه‌السلام، سومين جشنواره فرهنگي ـ هنري ماه هشتم را عصر روز يك‌شنبه (17 مهر) در سرسراي ملك برگزار كرد.

افزون بر رونمايي از دو كتاب «سكه‌هاي گنجينه موزه ملك» و «دعاي احتجاب» و برپايي هفت نمايشگاه آثار نفيس خطي در استان‌هاي ايران، شعرخواني، منقبت‌خواني، سخنراني، نمايش فيلم كوتاه نيز از بخش‌هاي ديگر جشنواره فرهنگي ـ هنري ماه هشتم بود.

عبدالجبار كاكايي كه عهده‌دار اجراي مراسم شعر آييني بود با سرودن چكامه‌اي در وصف امام رضا (ع) سخنانش را آغاز كرد و گفت: چهره‌هاي صاحب نام شعر دري فارسي توجه ويژه‌اي به ائمه اطهار داشته‌اند، شايد سنايي غزنوي را از نخستين شاعراني بدانيم كه به منقبت موسي الرضا (ع) پرداخت و قصيده‌اي در تجليل خراسان سرود. همچنين امير فيروزكوهي، رهي معيري، فضولي بغدادي در رثاي حضرت امام رضا (ع) اشعاري سروده‌اند.

وي همچنين به نقل از دكتر سيد جعفر شهيدي مبني بر كمبود اطلاعات درباره مناقبيان اشاره كرد و گفت: مناقبيان شاعران و نويسندگاني بودند كه در مقابل فضائليان كه به قصه‌هاي ملي و امتيازات قهرمانان ميهني مي‌پرداختند، مدح و رثاي خاندان پيامبر اكرم (ص) را در دستور كار داشتند.

وي افزود: «داراب نامه» و «سمعك عيار» از منابع مهمي بودند كه فضائليان از آن سود مي‌جستند و اين منابع به لحاظ نثر ادبي با ساير كتاب‌ها تفاوت بسياري داشت. داراب نامه از حيث بلاغت و شيوايي كلام با اينكه در قرن 6 هجري قمري نوشته شده ولي داستان‌هايش را جوانان و نوجوانان نيز به خوبي مي‌توانند درك كنند.

اين شاعر معاصر يادآور شد: جلوه تشيع در ادبيات فارسي، در قرن 8 هجري قمري شكل گرفت و اين عدد 8 را مي‌توان پيوندي با هشتمين امام معصوم دانست. همچنين عمده اشعار فارسي مربوط به مدح خاندان پيامبر (ص) از قرن هشتم آغاز شده و اين اتفاق شايد با حضور آرامگاه شريف امام هشتم در ايران بي‌ارتباط نباشد.

اين شاعر آييني همچنين تأكيد كرد كه بسياري از شاعران غير شيعي نظير عطار و مولوي و سنايي نيز اشعاري در مدح حضرت رضا (ع) دارند اما ناصرخسرو شاعر شيعي اسماعيلي با آنكه خود در خراسان ساكن بوده است به دليل اعتقاد به هفت ‌امام در مسلك اسماعيليان هيچ اشاره‌اي به حضرت رضا (ع) در اشعارش نداشته است.

تعدادي از شاعران نيز در اين مراسم حضور داشتند و به خواندن اشعار خود درباره حضرت رضا (ع) پرداختند. ابتدا محمدعلي بهمني غزلي را كه در 63 سالگي براي امام رضا سروده بود خواند و گفت: اين شعر را در 63 سالگي سرودم و اكنون كه در آستانه 70 سالگي قرار دارم خرسندم كه اين سروده را در اين جشنواره مي‌خوانم و پس از وي ناصر فيض به خواندن اشعاري طنز در اين باره پرداخت كه با عنوان «طنز آييني» معرفي شد. فيض در ابتدا گفت: «طنز آييني نمي‌شود ولي ما به سمتش رفتيم و شد!»

كاكايي از انتشار كتاب «فيض بوك» ناصر فيض خبر داد و گفت: اين كتاب شعرها و نثرهاي طنز پراکنده‌اي است که در سال‌هاي اخير نوشته يا سروده‌ شده و همه آنها در اين کتاب جمع مي‌شوند.

حميد هنرجو نيز ترانه‌اي درباره حضرت رضا قرائت كرد. كاكايي درباره ترانه هنرجو توضيح داد كه چنين اشعاري كه ويژگي آنها زبان محاوره‌اي است طي سال‌هاي اخير مورد توجه زيادي واقع شده‌اند. صادق رحماني نيز چهارپاره‌اي در مدح حضرت امام رضا (ع) خواند. آخرين شاعري كه در اين مراسم به شعرخواني پرداخت مصطفي محدثي خراساني بود كه غزلي درباره امام هشتم قرائت كرد.

كاكايي در پايان سخنانش روايت «ضامن آهو» از فضولي بغدادي را براي حاضران خواند و پس از آن محمدرضا عيوضي، خواننده ترانه معروف «مثل يك رنگين كمان هفت رنگ» به اجراي ترانه‌اي درباره حضرت امام رضا پرداخت و همچنين كليپي با نام «زيارت» درباره زوار مشهد مقدس براي حاضران در جلسه پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها