دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۱
شرح «رساله الولاية» علامه طباطبايي نوشته شد

رييس پژوهشكده دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي شرحي بر «رساله الولاية» علامه طباطبايي نوشت. رودگر، آراي علامه در اين اثر را كه به بررسي عقلاني «سير و سلوك» اختصاص دارد، در دايره ديدگاه‌هاي اين عالم شيعي بررسي كرده است.-

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: دو فصل نخست از پنج فصل «رساله الولايه» به مباني عقلي راهيابي انسان به ملكوت مي‌پردازد.

وي افزود: علامه طباطبايي در اين فصل‌ها، امكان سير و سلوك انسان به عالي‌ترين درجات معنوي و عرفاني را مورد پژوهش قرار داده و در اين بررسي، مباني عقلي سير و سلوك را بر اساس شواهد قرآني، حديثي و نيايشي پايه‌ريزي كرده است. 

رودگر بررسي امكان و روش راهيابي به ملكوت عالم را موضوع فصل‌هاي سوم و چهارم اين رساله دانست و گفت‌: عالي‌ترين درجه انساني، رسيدن به مقام ولايت الهي است. ورود به اين قلمرو، شيوه‌ها و ضوابط خاصي دارد كه علامه به آنها پرداخته است. فصل پنجم رساله نيز تتمه و تكمله موضوعات آن محسوب مي‌شود.

نويسنده كتاب «مردي از ملكوت» ادامه داد: تمامي مطالب اين رساله مبتني بر آيات و احاديث‌اند، البته با اين ويژگي كه نويسنده با رويكرد عقلاني، فيلسوفانه و مفسرانه به آنها مي‌پردازد.

رودگر درباره شيوه شرح اين رساله گفت: براي شرح و بررسي مطالب اين كتاب، از آراي خود علامه طباطبايي استفاده كرده‌ام، آرايي كه در آثاري نظير «الميزان»، مكاتبات علامه با هانري كربن و «شيعه در اسلام» قابل شناسايي‌اند.

وي همچنين مراجعه به كتاب‌هاي شاگردان علامه طباطبايي مانند آيت‌الله حسن‌زاده‌آملي و آيت‌الله جوادي‌آملي را منبع ديگري براي شرح «رساله الولاية» دانست.

كتاب «سلوك و شهود، شرحي بر رساله الولاية» از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط