نجم به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: برايم بسيار مهم بود كتاب «هنر نقالي در ايران» مورد قضاوت قرار بگيرد. خرسندم به اين پژوهش ارج نهاده شد چون طي 30 سال و به طور عميق روي اين پژوهش كار كردم و از زواياي مختلف به آن پرداختم، هيچ نكتهاي راجع به نقالي وجود ندارد كه در اين كتاب به آن پرداخته نشده باشد.
وي گفت: براي نخستين بار و به راحتي از برگزاري يك رويداد تشكر و آن را تاييد ميكنم، كمتر جريان و مراسمي را ميتوان ديد كه مانند جايزه كتاب فصل تدوام داشته باشد. اغلب جشنوارهها جسته و گريخته برگزار ميشوند. تداوم اين رويداد و داوري كتابهاي رشتههاي مختلف كار بسيار سختي است كه جا دارد از برگزاركنندگان و داوران آن قدرداني كرد.
نجم افزود: تحقيقات اين كتاب به دو صورت ميداني و كتابخانهاي انجام شده تا كمبودي در اين زمينه باقي نماند.
وي ادامه داد: كتاب دو بخش اصلي دارد. در بخش نخست به ريشهها و تاريخچه نقالي توجه دارم و بيشتر مطالب نظري است. بخش دوم درباره تكنيک است و براي نخستين بار تكنيک نقالي بدني و حركتي مورد بررسي قرار گرفته است.
نجم توضيح داد: اين دو بخش زير مجموعه مفصلي دارد و از تعريف نقالي آغاز ميشود و در ادامه انواع و اقسام نقالي براساس جنبههاي مختلف چون فضا، تعداد اجراكنندگان، شكل و جنسيت بررسي ميشود. در بخش دوم درباره حركت اجرايي، حركات قرار دادی، مكان اجرا، پس زمينهها، دكور، ابزار، كار نقال و پرده نقالي توضيح داده شده است.
وي با بيان اينكه نقالي يک نمايش مادر در ايران و شرق است، توضيح داد: مهمترين و اصليترين بنيان تعزيه، هنر «نقالي» است كه با شكل و انواع مختلف در تعزيه بازخورد آن را ميبينيم.
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
نظر شما