خبرگزاري كتاب ايران- محمدحسين كريميپور، مديرعامل موسسه انتشاراتي روايت فتح: جاي سپاس و تقدير وجود دارد براي كساني كه ادبيات دفاع مقدس ـ حوزهاي كه گاه در گروه تاريخ ايران ميگنجد، گاه سياست ـ را پس از 30 سال داراي نمايشگاه تخصصي و ملي* كتاب كردهاند.
به عنوان كسي كه در فضاي فرهنگي كشور صاحب تجربههاي فردي و كاري شده، آنچه ميگويم براي تقويت اين حركت است و نبايد تخريب تلقي شود. اشكال به سازمان خاصي نميگيرم، انتقاد به نوع نگاه بسته است. در واقع بايد با اشاره به برخي از نكات كوچك، از مواردي كه در اذهان ناشران اين عرصه تداعي معاني خاص ميكند، جلوگيري شود.
در گام نخست به نظر ميرسد، براي طراحي و برنامهريزي براي موضوع مرتبطي با دفاع مقدس كه آحاد مردم در آن شركت داشتند و براي ثبت و ضبط تمام زواياي اين گنج استخراج نشده، مواجهه ملي و حركت گسترده و فراگير نياز است.
پس گردانندگان طرحهاي فرهنگي بايد با ادبيات كار گسترده آشنا باشند و آشتي كنند. اگر تلاش ميكنيم با نگاهي فراگير ناشران خصوصي و دولتي را كنار هم قرار دهيم، در عرضه نيز بايد چنين كاري صورت بگيرد. بنابراين براي برپايي نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس، به جاي برنامهريزي تك بُعدي و سيستمي، ستادي از ناشران فعال و مهم تشكيل شود. اگر اين ستاد متشكل از خِرد جمعي باشد، ضريب خطا كمتر خواهد شد و اگر خطايي صورت گيرد، از آنجا كه همه در تصميم گيري دخيل بودهاند، ضربهپذيري كاهش پيدا ميكند.
از سوي ديگر در اجرا نيز اگر همين مراكز را وارد كار كرده و هر بخشي را به يك ناشر يا مجموعه واگذار و آنها را در بدنه اجرايي دخيل كنيم، نمايشگاه با مديريت بهتر و نقص كمتر برپا خواهد شد. براي مثال، منِ ناشر صاحب تجربه، جاي مناسبي را براي برپايي نمايشگاه در نظر ميگيرم، نه پادگاني دور از شهر كه با عدم استقبال مردم مواجه شود. اگر از اين مسأله كه سال گذشته در اصفهان نيز رخ داد پيشگيري نشود، سال آينده هم دوباره تكرار خواهد شد.
از ديگر نكات قابل توجه در بحث نمايشگاه، برنامهريزي و اختصاص بودجه براي خريد از ناشران است. براي مثال، با استفاده از بودجه فرهنگي استانها و رايزني با مراكز آموزشي و تحقيقاتي و اطلاعرساني مناسب به آنها، موفقيت ناشران حاضر در نمايشگاه بيشتر خواهد شد.در واقع به نظر ميرسد، به هدايت ظرفيتهاي موجود در عرصه فرهنگ نياز است،البته فضاسازي محيطي و استفاده از تبليغات شهري و جامعنگري نسبت به وسايل ارتباط جمعي در ميزان استقبال از اين نمايشگاهها موثر خواهد بود.
همچنين فراهم كردن امكان اسكان و پذيرايي براي ناشران حاضر در نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس از نكات مثبت اين نمايشگاه است كه با ايجاد انگيزه براي ناشران، سبب كاهش هزينههاي سربار ميشود.
در مجموع ميتوان گفت، اگر به برخي از نكات ريز دقت شود و با فراهم كردن محيط تعامل براي آسيبشناسي نمايشگاه ـ قبل و پس از برپايي آن ـ ميزان موفقيت بيشتر خواهد بود.
*دومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس سوم تا دهم مهرماه در مشهد برگزار شد.
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نظر شما