دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
هنوز با سطح انتظارات فاصله داريم

مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي تحصيلي، تحولات زباني، فرهنگي، اجتماعي، علمي و آموزشي حاكم بر جوامع بشري‌ را از جمله ضرورت‌هاي بازنگري و بازتوليد برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي و تغيير محتواي برخي از كتاب‌هاي درسي مي‌داند.-

فاطمه حيدرنياز در گفت‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين ويژگي نبايد در هيچ يك از دروس و مقاطع تحصيلي فراموش شود، زيرا فراگير از ابتداي ورود به محيط آموزشي با انواع مفاهيم، برنامه‌هاي درسي و آموزشي و رويكردهاي آنها مواجه مي‌شود و از آنها تاثير مي‌پذيرد. بنابراين، بازنگري هر چند سال يك بار  كتاب‌هاي آموزشي، هدف‌ها، اصول برنامه درسي و هر آنچه كه به اين حوزه‌ها مربوط مي‌شوند و در معرض تغيير قرار دارند، ضروري است.

وي ادامه داد: تغييرات برنامه‌ريزي و توليد كتاب‌هاي تازه‌تاليف در مقطع راهنمايي نيز غيرقابل اجتناب است. دلايل اين تغييرات را مي‌توان در لزوم تداوم برنامه‌هاي درسي دوره ابتدايي و همچنين ارتباط آن با دوره متوسطه يافت.

مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي افزود: امكان آشنايي با زبان و ادب فارسي، كسب تجارب ارزنده از طريق منابع آن و تاثير غيرقابل انكار فراگير از ميراث ارزشمند فرهنگي و زبان فارسي، فقط از عهده يك برنامه مدون و نوين با نگرش‌هاي آموزشي و درسي ايراني ـ جهاني و اسلامي برمي‌آيد.

حيدرنياز عنوان كرد: اگرچه كتاب‌هاي تازه‌تاليف فارسي در سه پايه راهنمايي بسياري از اين ويژگي‌ها را دارند و بسياري از موضوعات را پوشش مي‌دهند، اما هنوز با آنچه از منظر كلي تدريس در كلاس و بازدهي منطقي و نتيجه‌بخش زماني آن مورد انتظار است، فاصله دارند.

دبير مدارس راهنمايي و متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: زمان اندك براي تدريس متون طولاني كتاب فارسي دوره راهنمايي و اجراي تمرين‌هاي موازي نوشتاري در بخش انشا، آن هم بدون آموزش مستقيم چگونه نوشتن و نيز پراكندگي و گسيختگي مفاهيمي از جمله دستور و آرايه‌ها، كار تدريس را با مشكل مواجه كرده است.

وي اظهار كرد: اغلب دبيران بدون توجه به دوره‌ بعد، در دوره راهنمايي به سادگي از آموزش مطالب طرح شده در كتاب فارسي مي‌گذرند و بار سنگين آشنايي با زبان و ادبيات فارسي را به دوره متوسطه مي‌سپارند، در حالي كه دوره متوسطه، شرايط و مشكلات بسيار دارد و در حقيقت نمي‌تواند پاسخگوي كم‌كاري دوره قبل باشد. 

مولف كتاب «دفتر انشاي من» ويژه مقطع راهنمايي ادامه داد: به نظر مي‌رسد بازنگري وسيع و عميق در مفاهيم با توجه به زمان تدريس و چند بعدي بودن كلاس زبان و ادبيات فارسي (ادبيات، املا، انشا و دستور) در دوره راهنمايي ضروري است تا امكان دستيابي به تمامي آنچه كه به عنوان رويكردها، اصول، اهداف، ساختار و ... در راهنماي تدريس معلم دوره راهنمايي آمده است، حاصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط