نویسنده کتاب «علوم اجتماعی و پراگماتیسم» نسبت استفاده از نظریات و یافتههای مکتب پراگماتیسم را در کتاب های علوم اجتماعی دوره دبستان بررسی کرده است._
وی افزود: برای مثال تجربه و استمرار در انجام کار، یکی از مواردی است که در مکتب پراگماتیسم بر آن تاکید شده است و من به جستوجوی کاربرد این اصل در کتابهای علوم اجتماعی پرداخته ام.
نجفلو به نظریه پردازیهای فراوان اندیشمندان در حوزههای مختلف اشاره کرد و گفت: این اندیشمندان برای سرگرمی، نظریهپردازی نکردند، بنابراین دانستن این که آیا نویسندگان کتابهای درسی علوم اجتماعی در دوره ابتدایی کشورمان، به خیل این نظریهها توجه کردهاند یا خیر، برایم جالب بود.
وی درباره نتیجه تحقیقاتش عنوان كرد: پس از انجام تطبیقها و بررسیها، مشخص شد که از بیشتر اصول چهاردهگانه پراگماتیسم، در کتابهای علوم اجتماعی این مقطع استفاده شده است.
این پژوهشگر یادآور شد: چنین موضوعی برای کتابهای علوم اجتماعی دوره راهنمایی و دبیرستان صادق نیست. کتابهای این دوره حالت نقل قول دارند و تحلیلی در آنها به چشم نمیخورد. همین امر، سبب گنگی برخی مطالب برای دانش آموزان میشود، به گونهای که به تنهایی قادر به درک آنها نیستند.
نجفلو درباره دلیل تطبیق کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره دبستان با مکتب پراگماتیسم گفت: این مکتب، عملگراست و تنها به نظریهپردازی بسنده نمیکند. بر اساس این مکتب، برای تغییر در زندگی و رسیدن به نقطه مطلوب باید عملگرا بود. این مکتب بر خلاف ساير مکاتب نظیر ایده آلیسم، تنها بر اصل ذهنی استوار نیست.
چاپ نخست کتاب «علوم اجتماعی و پراگماتیسم» به تازگی از سوی انتشارات طراوت منتشر شده است.
نظر شما