سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
عدالت را نمي‌توان به قراردادها محدود كرد

سيديونس ادياني عدالت را بخشي از سرشت انسان دانست و گفت: بر همين اساس، نمي‌توان عدالت را در قالب مجموعه‌اي از قراردادها به انسان عرضه كرد، چراكه ماهيت عدالت، حقي بنيادين و ذاتي است، نه حقوق قراردادي.-

 مدير گروه مطالعات بنيادين حكومتي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و نويسنده كتاب «حكومت قانون، تئوري عدالت‌خواهي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «حكومت عدالت» را مهم‌ترين محور مباحث اين كتاب دانست و گفت: در اين مبحث، پديده حكمراني و حاكميت مطرح مي‌شود، چرا كه براي تشكيل حكومت، ناگزير از عدالتيم. 

وي يادآور شد: مبحث عدالت تاكنون از زواياي مختلفي مطرح و بررسي شده است، اما به نظر مي‌رسد جنبه انساني آن در سايه ساير جنبه‌ها كمرنگ شده باشد. 

ادياني «حكومت قانون» را يكي ديگر از مباحث مهم كتابش برشمرد و گفت: درباره حكومت قانون، مباحث و رويكردهاي مختلفي وجود دارند كه برخي از آنها در اين اثر بررسي شده‌اند كه مبحث انسان سياسي از مهم‌ترين آنهاست. سياسي بودن، بخشي از سرشت انسان قلمداد مي‌شود و به همين دليل، هيچ انساني نمي‌تواند ادعا كند كه سياسي نيست. همان‌گونه كه انسان، حيوان ناطق است، سياسي نيز هست.

مدير گروه مطالعات بنيادين حكومتي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي به بخش‌هاي ديگري از كتابش اشاره كرد و گفت: منطق سياسي ـ شناختي تفكر حكومتي، فلسفه حكومت و سپس موضوعاتي نظير حكومت قانون، حاكميت قانون و همچنين حاكميت عقلاني در اين كتاب بررسي شده‌اند.

اين نويسنده بار ديگر بر ارايه نظريه «عدالت ذاتي» در كتابش اشاره كرد و گفت: اگر حكومت قانون همان حكمراني قانوني باشد، توافق اجتماعي بايد بر مبناي حق ذاتي انجام شود و اين حق، خود را در عدالت ذاتي نشان مي‌دهد. بنابراين، حكومت قانون نيز بايد بر اساس ذات انسان طراحي شود تا بتوان صفت انسان‌مدارانه به آن اطلاق كرد.
وي به طرح بحث «حكمراني برتر» در كتابش اشاره كرد و گفت: اين مبحث با رويكردي فلسفي بررسي شده است. در اين پژوهش، تصريح شده است كه حكمراني برتر از آن خداوند است. خداوند موجودات را آفريد، اما آنان را به حال خود رها نكرد؛ موجوداتي كه در نهايت به سوي او باز خواهند گشت. شيوه اعمال حكمراني خداوند و همچنين چگونگي رعايت عدالت ذاتي نيز از جمله پرسش‌هايي به شمار مي‌آيند كه در اين كتاب به آنها پاسخ داده شده است.

ادياني بر لزوم بنا شدن حقوق قراردادي بر مبناي حق ذاتي تاكيد كرد و گفت: اين امر، خود را به خوبي در حكمراني برتر نشان مي‌دهد. حال اگر بخواهيم يك حكمراني برتر متناسب با مقتضيات زمان طرح كنيم، اين حكمراني بايد در چهارسوي عدالت ذاتي ديده شود تا از اين طريق، اولويت انساني در آن رنگ بگيرد و برجسته شود.

نويسنده كتاب «منطق بنيادين فكر» يادآور شد: با تكيه بر خدا و ارزش‌هاي انساني است كه مي‌توان حكمراني برتر يا معقولي را براي جامعه بنيادين انساني طراحي كنيم.

ادياني كتاب «حكومت قانون، تئوري عدالت‌خواهي» را به انتشارات نقش جهان سپرده است. به گفته او، اين اثر، مراحل اداري چاپ را طي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط