سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
«اخلاق حرفه‌اي كتابداري و اطلاع‌رساني» بر مبناي حق‌الناس

كارشناس و نويسنده حوزه اخلاق حرفه‌اي، كتاب «اخلاق حرفه‌اي كتابداري و اطلاع‌رساني» را نوشت. نويسنده اين كتاب،‌ حق‌الناس را مبناي اين پژوهش قرار داده است.-

دكتر احد فرامرزقراملكي، نويسنده كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان كرد: اين تحقيق، مسووليت‌هاي اخلاقي يك كتابخانه در قبال عناصر بيروني و دروني را بررسي مي‌كند.

وي تدوين مطالب اين كتاب را بر اساس سرفصل‌هاي درسي مصوب براي رشته‌هاي كتابداري دانست و گفت: بيش از يك دهه است كه در حوزه اخلاق حرفه‌اي فعاليت مي‌كنم و حاصل آن، شش عنوان كتاب در عرصه‌هايي نظير كسب و كار، تجارت و پزشكي هستند.

فرامرزقراملكي با اشاره به كمبود پژوهش‌ها درباره اخلاق كتابخانه‌ها اظهار كرد: تاكنون كتاب‌هاي اندكي درباره اين موضوع منتشر شدند كه تمامي آنها اخلاق نيروي انساني را مد نظر قرار مي‌دهند. اين پژوهش‌ها، به شرح وظايف اخلاقي يك كتابدار مي‌پردازند.

وي كتابش را برخوردار از رويكرد مديريتي و سازماني دانست و گفت: در اين اثر، تكليفم را با مكاتب اخلاقي غرب مشخص كردم و پس از ارايه گزارشي از آنها، مكتب اسلامي حق‌محور را برگزيدم.

مدرس دانشگاه تهران درباره اين مكتب توضيح داد: امام سجاد(ع) در «رساله الحقوق» اين پايه‌هاي اين مكتب را طرح‌ريزي كرده‌اند. اين مكتب به دست فراموشي سپرده شد تا اين كه علامه مجلسي در كتاب «عشره» به آن ساماني دوباره داد.

به گفته وي، اين مكتب، بر اساس حقوق صاحبان حق تبيين مي‌شود. در واقع، اين كتاب، مساله حق‌الناس را مبناي بررسي‌هايش قرار داده است.

فرامرزقراملكي حوزه كتاب را داراي زمينه‌هاي اخلاقي زيادي برشمرد و عنوان كرد: توزيع و نشر كتاب و همچنين چاپ آن از جمله عرصه‌هايي‌اند كه پژوهش اخلاقي درباره آنها صورت نگرفته است.

كتاب «اخلاق حرفه‌اي كتابداري و اطلاع‌رساني» تا يك ماه آينده از سوي انتشارات سمت منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط