دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
«شاهين‌ها و بشكه‌ی باروت» داستان رويارويی نوجوان با حكومت پهلوي

«شاهين‌ها و بشكه‌ي باروت» ماجراي مبارزه‌ي قهرماناني نوجوان با حكومت پهلوي است. داستاني كه با فضاسازي باورپذير، نوجوانان را با شرايط زندگي و مبارزات مردم در ماه‌هاي پاياني ر‍ژيم شاهنشاهي آشنا مي‌كند.

ايبنا نوجوان: «شاهين‌ها و بشكه‌ي باروت» نوشته‌ي «محمدرضا اصلاني» يكي از رمان‌هايي است كه انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در قالب طرح رمان نوجوان امروز منتشر كرده است.

«شاهين‌ها و بشكه‌ي باروت» داستان دو نوجوان انقلابي است كه به همراه برادر بزرگ‌ترشان يوسف گروه كوچكي را براي مبارزه با حكومت شاهنشاهي را تشكيل داده‌اند. داستان هم‌زمان با نخستين روز‌هاي بهمن‌ماه 1357 آغاز مي‌شود. يوسف، شاهين بزرگ‌تر سرباز است و محسن و مرتضي جاي خالي او را در خانه حس مي‌كنند. آغاز داستان را از زبان قهرمان داستان، محسن بخوانيد:

شاهين بزرگ خانه‌ي ما پرواز كرده بود. نزديك به دو ماه از رفتن «يوسف» مي‌گذشت. هوا سرد شده بود. خبر آمدن آقاي «خميني» به ايران، هر روز قوت بيش‌تري مي‌گرفت. از قفس بزرگ خانه‌ي ما كه از شاهين بزرگ خالي شده بود، بوي خوش پرواز مي‌آمد.

شاهين‌ها آرزوي پرواز دارند. دلشان مي‌خواهد در آسماني آبي و آزاد پرواز كنند و براي رسيدن به چنين امكاني، مبارزه مي‌كنند. اعلاميه پخش مي‌كنند. روي ديوارها شعار مي‌نويسند، در تظاهرات شركت مي‌كنند و حتي خشم پدر كه در نگاه پسرها بشكه‌اي باروت است، نيز نمي‌تواند مانع از تلاش‌شان براي رسيدن به آزادي شود.

ماجراي مبارزه قهرمانان نوجوان داستان با حكومت پهلوي، با فضاسازي باورپذير، نوجوانان را با شرايط زندگي مردم در ماه‌هاي پاياني ر‍ژيم شاهنشاهي آشنا مي‌كند و زندگي مردم طبقه‌‌ي متوسط را در اين بخش از تاريخ ايران به تصوير مي‌كشد.

«محمدرضا اصلاني» زمستان 1332 در شهر تبريز به دنيا آمده است. كودكي و نوجواني‌اش را در جنوب تهران در محله‌هاي جواديه و هفت چنار سپري كرده است. او در كارشناسي ارشد حقوق دارد و نوشتن را با فعاليت مطبوعاتي آغاز كرده و با سرودن شعر و داستان‌نويسي ادامه داده است.

«بازگشت به زندگي»، «فيض گل»، «سيمرغ سهند»، «مرغ حق»، «لاله‌ي كوير»، «اندوه شهريار»، «شمشيرهاي چوبين» و «با زبان محبت» از جمله‌ي آثار اين‌ نويسنده در سال‌هاي اخير است.

«شاهين‌ها و بشكه‌ي باروت» با شمارگان 15 هزار نسخه و با قيمت 2500 تومان براي گروه سني «د» و «هـ»‌ روانه‌ي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها