سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
انتشار كتابي براي معرفي درختان كهنسال خراسان ‌شمالي

اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي به تازگي كتابي با عنوان «آرچه» منتشر كرده كه در آن درختان كهنسال اين استان معرفي شده‌اند.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي خراسان شمالي، مدير کل ميراث‏فرهنگي، صنايع‏دستي و گردشگري خراسان‏شمالي گفت: اين کتاب در 2 هزار نسخه منتشر شده و به معرفي هفت اصله از درختان ثبت شده خراسان شمالي در فهرست آثار ملي مي‏پردازد.

علي کاظمي توضيح داد: اين کتاب به معرفي چنار کتلي، چنار اسفيجر، چنار چناران، چنار مهنان، گردو اسپاخو، سرو مهرگان و سروهاي کبوترخانه پرداخته است.

وي به نام كتاب اشاره كرد و گفت: نام اين کتاب برگرفته از درخت ارس است که در گويش ترکي منطقه شمال خراسان به آن آرچه مي‏گويند. 

وي موقعيت جغرافيايي و تنوع اقليمي خراسان‏شمالي را سبب پيدايش منابع طبيعي گسترده‏اي در استان دانست و گفت: موقعيت جغرافيايي استان باعث پيدايش منابع طبيعي وسيعي از جمله کوهستان‏ها، جنگل‏هاو بيابان‏ها شده است که درميان آنها زيست انواع گونه‏هاي گياهي و جانوري متنوعي به چشم مي‏خورد.

كاظمي يادآور شد: پراکندگي اين آثار در استان و شرايط آب و هوايي آن سبب شد در جلد نخست اين کتاب به معرفي شرايط فيزيولوژيکي و موقعيت جغرافيايي تعدادي از اين آثار که به ثبت رسيده‏اند و يا در شرف ثبت‌اند، بپردازيم. اميدواريم اين کتاب بتواند اهميت اين آثار طبيعي را براي همگان آشکار سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها