چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
نگاهي به رابطه سياست‌هاي كلان و ميزان ارتكاب جرايم

دكتر محمدرضا رحمت، مدرس حقوق جزا، كتابي درباره نقش سياست‌هاي كلان در وقوع جرم نوشت. به گفته وي، تحقيقات نشان مي‌دهند كه ميزان جرايم در يك اجتماع، در دوره‌هاي مختلف و با تغيير سياست‌ها، تفاوت مي‌يابند./

اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: هر اجتماع، رفتارهاي خاصي را درون خود تجربه مي‌كند. اين رفتارها را مي‌توان بر اساس نظام‌هاي سياسي مختلف تقسيم‌بندي كرد، زيرا هر نوع نظام فكري، رفتار اجتماعي خاصي را در پي خواهد داشت. تغيير و تحولات رفتار اجتماعي نيز بستگي به تحولات نظام آن اجتماع دارد.

وي ايده نگارش اين كتاب را جمله‌اي از اميرالمومنين امام علي(ع) دانست و گفت: ايشان مي‌فرمايند كه مردم بر آيين‌ها و سلوك حاكمان‌شانند.

رحمت، مقايسه دولت‌ها در دوره‌هاي مختلف را از ديگر بخش‌هاي كتابش برشمرد و گفت: اين مقايسه نشان مي‌دهد كه ميزان جرايم در اجتماع تحت اداره يك دولت، در دوره‌هاي مختلف و با تغيير سياست‌ها، متفاوت خواهند بود.

وي افلاطون را نخستين فردي دانست كه به صورت آكادميك اين موضوع را مطرح كرد و گفت: او در كتاب «جمهوري» نظام‌هاي حكومتي را بر چهار نوع اليگارشي، دموكراسي، استبدادي و تيمارشي دسته‌بندي مي‌كند، سپس براي هر يك از اين نظام‌ها شرايطي را عنوان مي‌كند كه در صورت تغيير، به طور احتمالي جرايمي را در جامعه به دنبال خواهند داشت.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: افلاطون نوعي دسته‌بندي و همچنين پيش‌بيني آينده در كتاب «جمهوري» ارايه كرد كه تا حد زيادي به كار دنياي امروز مي‌آيد، اما نظام‌هاي سياسي حاضر، پيچيده و پرشاخ و برگ‌اند و نمي‌توان آنها را در يكي از چهار نظام افلاطون جاي داد. همچنين پديده جهاني شدن را بايد در بررسي نظام‌هاي امروز در نظر گرفت.

وي افزود: اين پديده، سبب يكسان‌سازي سياست جهان و به تبع آن، نوعي يكسان‌سازي مبارزه با جرايم، از طريق سازمان‌هاي دولتي مي‌شود.

رحمت يادآور شد: انتخاب عنوان اين كتاب حساسيت خاصي دارد و هنوز براي آن عنواني برنگزيده‌ام. پس از پايان نگارش نيز تصميم دارم نشر آن را به انتشارت ميزان بسپارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط