سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
اسماعیلی: شبکه تلویزیونی کتاب تاسیس شود

رضا اسماعیلی، شاعر، برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و بالاتر رفتن سرانه مطالعه در کشور بر تاسیس یک شبکه تلویزیونی مستقل برای کتاب تاکید کرده و معتقد است عادت به مطالعه از نخستین سال‌های مدرسه باید به عنوان امری مفرح و لذت‌بخش در وجود کودکان نهادینه شود./

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در زمینه پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما یکی از عوامل موثر بحث تبلیغ و معرفی کتاب است. برای هر کالایی تبلیغات بسیاری صورت می‌گیرد اما در حوزه کتاب به بحث تبلیغ و معرفی توجهی نمی‌شود. این در حالی است که کتاب به نیازهای روحی افراد جامعه پاسخ می‌دهد.

وی با تاکید بر موجود نبودن امکاناتی مناسب برای اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، اظهار داشت: قشر کتابخوان و اهل مطالعه، همواره عطش کتاب و کتابخوانی دارند و سراغ آن می‌روند. اما برای جذب افراد بیشتری به حوزه کتاب نیازمند راه‌اندازی سیستم اطلاع‌رسانی گسترده‌ای هستیم. عموم افراد برای این‌که سراغ کتاب بروند به اطلاع‌رسانی نیاز دارند.

این شاعر به ارائه پیشنهادی در این زمینه پرداخت و توضیح داد: تاسیس شبکه‌ای تلویزیونی برای معرفی کتاب اقدامی مناسب در زمینه تبلیغات کتاب است. در سال‌های اخیر شبکه‌های مختلفی با محوریت موضوع  هاي متفاوت راه‌اندازی شده‌اند. بنابراین جای خالی شبکه‌ای برای کتاب دیده می‌شود.

وی با تاکید بر بحث مخاطب‌شناسی، ادامه داد: راه‌اندازی چنین شبکه‌ای نیازمند توجه به بحث مخاطب‌شناسی است و باید برنامه‌های معرفی کتاب برای تمامی گروه‌های سنی در نظر گرفته شوند تا تمامی اقشار و گروه‌های سنی با چنین شبکه‌ای ارتباط برقرار کنند.

اسماعیلی در ادامه از دیگر مشکلات حوزه کتاب گله کرد و گفت: توزیع و پخش کتاب در کشور ما برنامه و شبکه مناسبی ندارد. این مساله مولفان و ناشران را با مشکل مواجه می‌کند. اکثر کتاب‌های منتشر شده با همین شمارگان محدود نیز ماه‌ها یا سال‌ها در انبارها نگهداری می‌شوند. هزینه انبارداری نیز بالاست و برای ناشران از نظر اقتصادی چاپ کتاب با شمارگان بالا مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: اگر شبکه‌های توزیع مناسبی را برای کتاب پیش‌بینی کنیم. شاهد بالا رفتن شمارگان کتاب و فروش بالاتر آن خواهیم بود.

اسماعیلی درباره عادت به مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی نیز اطلاعاتی را ارائه کرد و اظهار داشت: در نظام آموزشی ما عادت به مطالعه و لذت‌بخش بودن آن نادیده گرفته شده است. به عبارت دیگر هرگز سعی نکرده‌ایم مطالعه و کتابخوانی را آموزش دهیم. اگر نخستین ارتباط‌های دانش‌آموزان با کتاب در دوران مدرسه با کتاب‌های غیردرسی نیز ایجاد شود این عادت در وجود کودکان نهادینه خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: به‌طور معمول نخستین ارتباطات با کتاب تنها در رابطه با آثار آموزشی است. بنابراین عادت مطالعه به یک عادت لذت‌بخش فرهنگی تبدیل نمی‌شود و کودک از استمرار آن سرباز می‌زند.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط