سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
ميرزابابايي: كالاهاي فرهنگي جايگاهي در تبليغات ندارند

عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان با اشاره به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري در حوزه كتاب و كتابخواني، گفت: بسياري از كالاهاي غيرضروري و گاهي مضر در رسانه‌هاي كشور تبليغ مي‌شوند اما متاسفانه به كالاهاي فرهنگي و ضروري مورد نياز جامعه، مانند كتاب، توجهي صورت نمي گيرد./

حامد ميرزابابايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: بي‌توجهي دست‌اندركاران و فعالان حوزه كتاب و كتابخواني به حوزه تبليغات به گونه‌اي است كه حتي به يكي از دغدغه‌هاي رهبر انقلاب منجر شده است.

وي ادامه داد: پايين بودن شمارگان كتاب يك امر مستقل نيست و به موضوع هاي مختلفي وابسته است و نخستين دليل آن ميزان علاقه‌مندي مردم به مطالعه كتاب است.

ميرزابابايي با اشاره به چرخه معيوب توليد، توزيع و فروش كتاب در كشور، عنوان كرد: زماني كه افراد به كتابخواني تمايلي نداشته باشند، ناشر از چاپ كتاب با شمارگان بالا امتناع مي‌كند، همچنين تمايلي به پرداخت هزينه‌هاي سنگين تبليغات ندارد.

وي تصريح كرد: تبليغات يكي از عناصر مهم فروش محصولات و كالاها در سراسر جهان است و كتاب نيز به عنوان يك كالاي فرهنگي در تمام دنيا از يارانه‌ها و كمك‌هاي دولتي برخوردار است.

عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان با بيان اينكه براي فروش بهتر كتاب نيازمند تبليغاتيم، يادآور شد: اكنون در صدا و سيما براي تبليغ فيلم‌هاي سينمايي روي پرده‌ دركشور برنامه خاصي با تعرفه‌هاي مشخص در نظر گرفته شده است؛ سوال اينجاست كه چرا براي كتاب‌هاي كشور اين تبليغات امكان‌پذير نيست؟

ميرزابابايي با اشاره به بي‌توجهي صدا و سيما به موضوع تبليغات كتاب، گفت: اگر امكانات و تسهيلات ويژه‌اي براي تبليغ مطالعه و كتابخواني در كشور فراهم شود، شاهد تغييرات عمده‌اي در اين حوزه خواهيم بود.

وي در بخش ديگر سخنان خود درباره تبليغات كتاب، اظهار كرد: برخي از ناشران آموزشي با پرداخت مبالغ قابل توجهي توانسته‌اند تبليغات تلويزيوني داشته باشند، اين در حالي است كه فعاليت آنها تجاري و از حالت فرهنگي خارج شده است.

به گفته وي، اين شيوه تبليغات ناشران آموزشي موجب شده كه مسوولان فكر كنند تمام ناشران كشور توانايي پرداخت هزينه‌هاي بالاي تبليغات را دارند.

ميرزابابايي با بيان اينكه درخواست تعرفه ويژه براي تبليغات كتاب در صدا و سيما انجام شدني است، ادامه داد: مي‌توان در قالب برنامه‌هاي متنوع و جذاب هر روز تعدادي از كتاب‌هايي كه مخاطبان عمومي دارند معرفي كرد.

وي خاطرنشان كرد: از سوي ديگر رسانه‌هاي مكتوب و خبرگزاري‌ها نيز مي‌توانند برخي از صفحات خود را به اخبار كتاب و كتابخواني و نيز تبليغات كتاب اختصاص دهند.

عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان همچنين درباره تبليغ كتاب در بيلبوردهاي شهري نيز گفت: گاهي اوقات تبليغات فرهنگي در بدترين و نامناسب‌ترين خيابان‌ها و معابر شهري نصب مي‌شوند، در حالي كه مي‌توان اين بيلبوردها را در يكي از بهترين چشم‌اندازها و مناطق مناسب شهري قرار داد تا مخاطبان بيشتري را به سوي خود جذب كند.

به گفته وي، اين تبليغات بايد در خيابان‌ها و معابر پر رفت و آمد شهري نصب شوند تا علاوه بر آشنايي مردم با كتاب‌هاي جديد و تازه، نوعي فرهنگ‌سازي را نيز در بين مردم جامعه ايجاد كند.

رهبر معظم انقلاب، روز چهارشنبه 29 تير در ديدار با جمعي از مسوولان كتابخانه‌ها بزرگ و عمومي با اشاره به سابقه کهن و تاریخی ملت مسلمان ایران در تولید کتاب و کتاب‌خوانی، شرایط کنونی تولید و نشر کتاب و آمارهای مطالعه کتاب در کشور را راضی کننده ندانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها