در پنجمين نشست آموزش انديشه فلسفي به كودكان عنوان شد
كتابهای موجود در كشور به ورزيدگی ذهن كودكان كمك نمیكنند
پنجمين نشست تخصصي طرح گام به گام تا فلسفه عصر روز گذشته، 3 مرداد در سالن آفرينشهاي فرهنگي هنري كانون برگزار شد. يكي از كارشناسان اين نشست با اشاره به ضعف كتابهاي مناسب كودكان و نوجوانان، در اينباره گفت: كتابها و برنامههاي آموزشي موجود در كشور كمكي به ورزيدگي ذهن كودكان و نوجوانان نميكنند./
حسين مرادي و حميدرضا آجرلو و محبوبه اسپيدكار، جمعي از نويسندگان و فعالان حوزه كودك و نوجوان در نشست «جايگاه و اهميت پرورش هوش هستيگرايانه در آموزش فلسفه به کودکان» حضور داشتند.
حميدرضا آجرلو در اين نشست درباره دليل اهميت بررسي هوش و خلاقيت در كودكان و نوجوانان گفت: در كشورهاي پيشرفته، آموزش، تكبعدي نيست و در كنار اضافه كردن اطلاعات كودكان و نوجونان بايد قابليتهاي فردي آنان را نيز افزايش داد. در واقع، «هوش» قدرت تفكر و تجزيه و تحليل هر فرد است كه باعث سازگاري او با محيط ميشود. كودكان و نوجوانان ما قدرت تفكر بالايي دارند ولي به دليل ضعف قدرت تجزيه و تحليل، غالباً تآثيرپذير ميشوند.
اين كارشناس تكنولوژي آموزشي با انتقاد از كتابها و برنامههاي آموزشي موجود در كشور گفت: كتابها و برنامههاي آموزشي موجود در كشور كمكي به ورزيدگي ذهن كودكان و نوجوانان نميكنند؛ بنابراين ضروري است كه كتابها و برنامههاي آموزشيمان را بهگونهاي توليد كنيم كه موجب افزايش ورزيدگي ذهن كودكان و نوجوانان شوند. نخستين گام در توليد اين ابزارها سنجش ميزان هوش مخاطبان اين گروه سني است. آجرلو در ادامه، يكي از آزمونهاي سنجش هوش و توانايي را كه براي گروه سني كودك و نوجوان تهيه شده است، معرفي كرد.
حسين مرادي، ديگر سخنران نشست «جايگاه و اهميت پرورش هوش هستيگرايانه در آموزش فلسفه به کودکان»، به معرفي عوامل روانشناختي و تأثير آن در ميزان هوش كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: براي توليد كتاب و برنامههاي آموزشي مناسب كودكان و نوجوانان و تقويت هوش هستيگرايانه در مخاطبان اين گروه سني، ضروري است ويژگيهاي روانشناختي او را نيز شناسايي كنيم. مرحله بعد، استفاده از روشهايي است كه باعث ايجاد ويژگيهاي روانشناختي در فرد شود و او را از حالت يك پذيرنده صرفِ اطلاعات خارج كند.
محبوبه اسپيدكار نيز درباره ضرورت پرداختن به هوش هستيگرايانه سخن گفت و تواناييهاي حاصل از تقويت اين هوش را چنين برشمرد: هوش هستيگرايانه توانايي پرداختن به مسائل انتزاعي، حل مساله، يادگيري، سازش و انطباق با محيط و سازمان بخشيدن به اطلاعات را در كودكان و نوجوانان به وجود ميآورد. اين كارشناس مسائل آموزشي اظهار اميدواري كرد در توليد كتاب و ساير عرصههاي آموزش، مفاهيم مورد نظر بهصورت كاربردي بيان شوند.
موسسه «سيبستان خرد» يكي از موسسه هاي آموزشي است كه در برگزاري نشستهاي طرح «گام به گام تا انديشه فلسفي» با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همكاري ميكند. نمايندگان اين موسسه نيز در اين نشست تخصصي حضور داشتند. اين موسسه علاوه بر اين نشستها، موسسه كارگاههاي مختلفي را براي پرورش قابليتهاي كودكان، نوجوانان برگزاري ميكند.
«چگونه شعر بخوانيم» و «چگونه قصه بخوانيم» عنوان كارگاههايي اند كه با هدف علاقهمندسازي كودكان به ادبيات و آشنايي آنان با روش صحيح شعر خواني و قصه نويسي تشكيل ميشوند. يكي ديگر از اهداف اين كارگاهها كشف استعدادهاي كودكان در شعر و قصهنويسي عنوان شده است.
«قصههاي راستي»، «قصههاي درستكار» نام دو كارگاه ديگرند كه براي كودكان برگزار ميشوند. در اين كارگاهها با استفاده از هنر قصهگويي، با مفاهيمي چون صداقت، امانتداري و درستكاري آشنا ميشوند و مرزهاي دروغ و تخيل را ميشناسند.
برپايي جلسات «شاهنامه خواني» براي كودكان، نوجوانان و پدر ان و مادران، برپايي نمايشگاه كتاب، اجراي نمايش بر اساس كتابهاي داستاني خاص كودكان و نوجوانان، برگزاري كارگاههاي آموزشي با عنوان «انتخاب كتاب مناسب براي كودكان و نوجوانان» و كارگاه «تصوير مناسب» از جمله ديگر فعاليتهايي اند كه موسسه «سيبستان خرد» در عرصه ادبيات كودك و نوجوانان انجام ميدهد.
طرح آموزشي «گام به گام تا انديشه فلسفي» قرار است پس از اجراي آزمايشي خود، در تمام مراکز کانون استان تهران با هدف پرورش تفکر منطقي به عنوان پايه تفکر فلسفي، در کودکان 4 تا 7 سال، پرورش ادراک شهودي، در کودکان7 تا 9 سال و پرورش قدرت انتزاع و آشنا کردن بچهها با محدوديت حواس و ايجاد کنجکاوي فلسفي و پرورش تفکر تحليلي و انتقادي در نوجوانان اجرا شود.
نظر شما