به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پی.آر نیوز وایر، «دن انجل» رییس دانشگاه گولدنگیت سان فرانسیسکو و « تری کانلی» رییس بخش تجاری همین دانشگاه در کتاب «جریان پرخروش آب: بهنجاری دوباره آموزش عالی» نشان میدهند که آمریکا بعد از رکود اقتصادی سالهای 2009 و 2010 جایگاه برتر خود را در سطح آموزش عالی جهان از دست داده است.
آنها مینویسند: «در حالی که به دست آوردن یک مرتبه دانشگاهی هیچ وقت در زندگی بشر اين قدر اهميت نداشته، به دست آوردن آن در هر زمان دیگر تا این اندازه سخت نبوده است. مالیات دهندگان آنقدر در به دست آوردن درآمدهای زندگی روزمره تحت فشار قرار گرفتهاند که به شکلی اساسی میزان کمکهایشان به موسسات آموزشی را کاهش دادهاند و این باعث شده که هم طبقه متوسط و هم قشر فقیر، آینده خود را به پای شهریههای نجومی بریزند... به جز بخش اندکی از نخبگان دانشگاهی، بقیه درباره برنامههای مالی بلند مدت و پیشرفت شان با چالش روبرو شدهاند. همه جز دانشجویان ثروتمند در حال رویارویی با گذرگاههای نامطمئن و بدهیهای آموزشی شان هستند و با این سوال دست و پنجه نرم میکنند که فارغالتحصیل خواهند شد یا نه.»
این دو نویسنده آمریکایی آمار و ارقام تکان دهندهای درباره وضعیت آموزش عالی آمریکا ارایه کرده اند از جمله اینکه
- از هر 100 نفری که وارد دانشگاه میشوند، 45 نفرموفق به دریافت لیسانس نمیشوند
- آنهایی که موفق میشوند فارغ التحصیل شوند، برای این کار به طور متوسط 6 سال صرف میکنند.
- فقط 15 نفر از هر 100 دانشجو، دانشجو به مفهوم سنتی آن هستند و 85 درصد به شیوه غیرسنتی (بزرگسالانی که کار میکنند) برای فارغ التحصیل شدنشان تقلا میکنند.
- فقط حدود 25 درصد آمریکایی های بالای 25 سال لیسانس دارند.
نویسندگان برای پشت سر گذاشتن این بحران، پیشنهادهایی ارایه کردهاند از جمله طراحی یک دوره لیسانس قابل تحملتر، قابل سنجش، بدون درس های حاشیهای و 3 ساله و همچنین به کار بستن آموزش انعطاف پذیر شخصی و آموزش مجازی که از نظر آنها میتواند در نظام جامعه دانشگاهی آمریکا به خوبی ریشه بدواند. آنها میگویند: «ما معتقدیم که این کار راه پیچیده فارغالتحصیلی در آمریکا را گشوده و خانواده های دانشجویان را از از زیر دینی که آینده آنها را تحت فشار قرار داده، رها خواهد کرد.»
دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸
نظر شما