نتايج يك تحقيقات جالب در بريتانيا نشان داده است كه تعداد زيادي از دختران و پسران نوجوان اين كشور هيچ كتاب غيردرسي براي خودشان ندارند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از پژوهشي كه در بين 18141 نفر از كودكان و نوجوانان انجام شده است، از هر 10 پسر، 4 نفر و از هر 10 دختر، 3 نفر هيچ گاه كتابي متعلق به خودشان نداشتهاند. اما نكتهي جالب توجهي كه در اين تحقيق آمده، اين است كه اين بچهها، دوبرابر و نيم بيش از كودكاني كه كتابي داشتهاند به مطالعه علاقهمند بودهاند.
مدير «موسسهي سوادآموزي ملي بريتانيا» پس از انتشار نتايج اين پژوهش اعتراف كرد، بريتانيا هنوز مشكلات زيادي در زمينهي سوادآموزي دارد. او در اينباره توضيح داد: «پيش از اجراي اين تحقيق، انتظار نداشتيم كه تعداد كودكان بدون كتاب به اين ميزان زياد باشد. ما ميدانيم كه مالكيت كتاب با سطح سواد كودكان و تحرك اجتماعي آنان ارتباط نزديكي دارد.»
«جاناتان داگلاس» اين موضوع را نيز كه دختران بيش از پسران، صاحب كتاب هستند، نگرانكننده عنوان كرد و افزود: «پدر و مادرها بيشتر تمايل دارند براي دخترانشان كتاب بخرند. اين موضوع، پسران را در برنامههاي درسي و آموزشي نيز در سطحي پايينتر از دختران نگه ميدارد.»
مجريان اين تحقيق، جايگزين شدن ابزارهاي فناورهاي جديد با كتاب را با اين موضوع بيارتباط ميدانند و معتقدند، كودكان و نوجواناني كه كتابي ندارند، تمايل چنداني به ارسال يا دريافت ايميل ندارند و به سايتهاي متني و شبكههاي اجتماعي نيز كمتر سر ميزنند.
«داگلاس» با اشاره به نقش خانوادهها در علاقهمندسازي كودكان به كتاب، گفت: «بعضيها فكر ميكنند علاقه به كتاب و مطالعه از نخستين روز مدرسه در كودكان ايجاد ميشود؛ اما به اعتقاد من هر كسي كه در تماس با كودك است( والدين، عمو، دايي، خاله، عمه، پدربزرگ مادربزرگ و دوستان و آشنايان) ميتوانند كودكان را به مطالعه تشويق كنند.»
نظر شما