سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
هم‌انديشي زبان‌های باستانی برگزار می‌‌شود

دومين هم‌انديشي شركت تهيه و نشر فرهنگنامه كودكان و نوجوانان با موضوع «زبان‌شناسي و زبان‌هاي باستاني (سغدي)» برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دومين نشست از سلسله نشست‌هاي  فرهنگنامه كودك و نوجوان، از ساعت 16 تا 18 امروز سه شنبه سوم خرداد در كتابخانه تحقيقاتي شوراي كتاب كودك برگزار مي‌شود.

در اين نشست، دكتر بدرالزمان قريب، پژوهشگر زبان‌شناسي و عضو فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، دستاوردهاي پژوهشي خود را در حوزه زبان سغدي مطرح مي‌كند.

نخستين نشست هم‌انديشي فرهنگنامه كودك و نوجوان با موضوع «نگاه از ايران در فرهنگنامه كودكان و نوجوانان دي ماه سال گذشته برگزار شد.

هم‌انديشي در موضوعات خاص، برنامه نشست‌هايي است كه از اين پس در نخستين سه‌شنبه هر ماه در موسسه تهيه و نشر فرهنگنامه كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود. 

اين تصميم بر اساس پيشنهادهاي هماهنگ‌كنندگان گروه‌هاي تخصصي و ويراستاران اين فرهنگنامه گرفته شده است. «فرهنگنامه كودكان و نوجوانان» زير نظر توران ميرهادي است. 

زبان سُغدی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال شرقی است. زبان سغدی در آغاز در دره رودخانه زرافشان و نواحی پیرامون رایج بود و بعداً به عنوان زبان میانجی در بخش بزرگی از جاده ابریشم رواج یافت. زبان سغدی به عنوان زبان گفتاری و نوشتاری تا سده نهم میلادی فعال بوده و زوال آن پس از سده 11 آغاز شده است. امروزه تنها زبان بازمانده از گویش‌های سغدی، زبان یغنابی است که در کوهستانی در تاجیکستان صحبت می‌شود. 

علاقه‌مندان به شركت در اين نشست مي‌توانند به کتابخانه تحقیقاتی شواری کتاب کودک در خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان شهید وحید نظری، شماره 31، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها