محمدجواد هراتي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از لزوم آگاهسازي دانشجويان از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در كتابهاي درسي گفت و تاكيد كرد: علل رويداد انقلاب در ايران از جمله محورهاي سوالهاي دانشجويان در كلاسهاي درس است كه ميتوان با محور قرار دادن ماهيت انقلاب اسلامي به بسياري از اين سوالات پاسخ داد.
استاديار دانشگاه بوعلي سينا افزود: شناخت ماهيت انقلاب اسلامي، موجب فراهم آمدن زمينههاي مناسب گفتوگو در كلاسهاي درس ميان اساتيد و دانشجويان ميشود و امكان شناخت دقيق موضوع را فراهم ميآورد.
هراتي در ادامه به كتاب "درآمدي تحليلي برانقلاب اسلامي ايران" اثر مشترك وي و محمدرضا عيوضي اشاره كرد و ادامه داد: اين اثر علاوه بر بيان گفتمان دولتهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آنها، به آينده انقلاب اسلامي و چالشهاي فراروي آن توجه دارد. مراحل شكلگيري و تكامل انقلاب اسلامي، معرفي جريانهاي فكري و ديدگاههاي گروههاي مختلف در اين مسير و موضوعهايي مانند هويتخواهي، استقلال طلبي و دستاوردهاي انقلاب در داخل و خارج از كشور از سرفصلهاي اين كتاباند.
اين نويسنده با طرح تصورات برخي از دانشجويان درباره اهداف انقلاب، گفت: مسايل اقتصاد ايران، يكي از مباحث اصلي بحث در كلاسهاي درس است. در حالي كه هدف انقلاب ايران اقتصادي نبود و اگر جوان امروز بخواهد انقلاب را بشناسد بايد ابتدا با ماهيت و چرايي آن آشنا شود. بررسي مسايل اقتصاد ايران، موضوع مستقلي است كه ميتواند مورد توجه مولفان قرار بگيرد و به پرسشها پاسخ دهند.
محمدجواد هراتي با اشاره به كتابهاي درسي با موضوع انقلاب اسلامي، تصريح كرد: در اين كتابها بيشتر به مباحث تاريخي پرداخته ميشود. در حالي كه دوران 33 ساله بعد از انقلاب بخش مهمي است كه ميتواند اطلاعات جامع و شناختي درست را پيش روي مخاطب قرار دهد.
اين نويسنده با اشاره به نقاط ضعف در حوزه تاريخنگاري انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت: كمبود منابع تاريخي يكي از علل مهم در روشن نشدن اهداف و ماهيت انقلاب براي نسل امروز است. اين نسل نيازمند مطالبي مستند از وقوع انقلاب در ايران و اين حوزه نيازمند توجه مولفان و تاليف كتابهاي بيشتر و غنيتر است.
كتاب "درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران" توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دفتر نشر معارف در ۲۳۲ صفحه منتشر شده است.
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
نظر شما