شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸
نمایشگاه نیاز به محل مناسب تری دارد

آیت‌الله محمدی گلپایگانی،‌ رییس دفتر مقام معظم رهبری در آيین پایانی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که امروز بعدازظهر (24 اردیبهشت) در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: نمایشگاه کتاب نیاز به محلی مناسب دارد که ابزارهای لازم را برای دسترسی آسان مردم داشته باشد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ‌‌آیت‌الله محمدی گلپایگانی در این مراسم که با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وسعت و مساحت زیاد و همچنین غرفه‌های متعدد، کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: آن‌چه می‌بینیم ظاهر قضیه است و همه این فعالیت‌ها مقدمات فراوانی دارند.

ریس دفترمقام معظم رهبری همچنین به ناکافی بودن فضای مصلای امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،اشاره كرد و ‌افزود: محل سابق نیز کاملا نامناسب بود و مسوولان از سر ناچاری مصلی را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کردند.

به گفته وی در صورتی که محل مناسبی از نظر دسترسی، مسایل ترافیکی و ... شناسایی شود، ‌قطعا از این نمایشگاه استفاده بهینه‌تری خواهد شد.

آیت‌الله گلپایگانی تصریح کرد: با توجه به رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی که جایگزین‌های زیاد چون اینترنت و رایانه را به وجود آورده، اما همچنان کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی با اشاره به خدمات کتاب در طول تاریخ به بشریت،‌ گفت: هر چه از آثار اسلامی داریم، از زمان ائمه(ع) تاکنون از جمله آثار بزرگانی چون شیخ مفید، علامه حلی،‌ شیخ توسی و دیگر دانشمندان و بزرگان فقه اسلامی، به برکت وجود کتاب هايي است که به دست ما رسیده‌اند. اگر کتاب و نوشته نبود ما نمی‌توانستیم به این گنجینه‌ها دست یابیم و این نشانه اهتمام به آموزش است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به اهمیت انتشار خطبه حضرت زهرا (س) و تشکر از مسوولان نمایشگاه برای این مهم، گفت: این‌گونه کتاب‌ها باید خوانده شوند و زینت کتابخانه‌ها و قفسه‌ها هم نباشند.

وی خطاب به مسوولان نمایشگاه کتاب گفت: از زحمات شما قدردانی می‌کنم و می‌دانم استقبال مردم، خستگی را از تن شما بیرون کرده است.

آیت‌آلله گلپایگانی افزود: مقام معظم رهبری هرسال اهتمام زیادی برای بازدید از نمایشگاه دارند و این تنها برای آشنایی با تازه‌های کتاب نیست، بلکه برای تشویق مردم به حضور در نمایشگاه و کتابخوانی است.

وی در پایان از نهادها و ارگان‌های همکار در برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد.

در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی گفت: در این دوره، همکاری ناشران در برگزاری نمایشگاه و رعایت مقررات و ضوابط نمایشگاه در حد مطلوبی بوده و غرفه‌داران نیز نسبت به مساله حجاب اهتمام خوبی داشتند، اما انتظار داریم تا در دوره بعد این مساله بیشتر مورد نظرشان باشد.

حسینی همچنین گفت: برپایی سالن ویژه و نمایش همه ترجمه‌های قرآن کریم از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، اتفاق مثبتی برای این دوره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حضور نمادین میدان لولو و غرفه شهید الفخراوی، ‌ناشر شهید بحرینی، گفت: این ابتکارت می‌توانند در این رویداد بزرگ فرهنگی مورد بازدید ده‌ها هزار نفر قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی که نکات بسیار دقیقی را بیان کردند، برگزاری 230 نشست و کرسی‌های آزاد اندیشی در مباحث مختلف، استقبال از کتاب‌های  دفاع مقدس و رساله مقام معظم رهبری ،‌غرفه پاسخگویی به مسایل دینی از نکات قابل توجه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بودند.

اما در ابتدای این آیین، بهمن دری، رییس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به ارائه گزارش از برگزاری این دوره از نمایشگاه پرداخت.

وی گفت: در سالي که مزین به نام «جهاد اقنصادی است» باشعار راهبردی «ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی» نمایشگاه کتاب تهران را در سیزدهم اردیبهشت آغاز کردیم.

وی ادامه داد:خوشحالیم که در آیین پایانی به همه اهداف از پیش تعیین شده، نایل آمدیم.

به گفته وی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی داشته است که به مثابه نمادی از وحدت ملی به نمایش درآمد.

رییس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: در این دوره 5/5 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند که تا پایان وقت امشب این آمار افزایش نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این دوره 2427 ناشر داخلی و 1614 ناشر خارجی از 40 کشور جهان به شکل مستقیم و 40 کشور دیگر به شکل اعطاي نمایندگی حضور داشتند و بیش از 400 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه شدند که یک ششم از این کتاب‌ها، آثار دینی بوده‌اند.

دری به برگزاری 230 نشست در شش سرای نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به اهميت موج بیداري اسلامی در منطقه و جهان، ‌در این دوره توجه بیشتری به ناشران عربی داده شد .

به گفته وی، حضور همه اقشار جامعه از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه بود که حضور پرشور جوانان، نوید روزهای سرشار از امیدی را می‌دهد.

دری به حضور مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بازدید ایشان خستگی را از تن همه ما بیرون کرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های ناشران بر اساس شعار نمایشگاه هدایت شده بود و کتاب‌هایی با موضوع عاشورا،‌ حجاب و عفاف، ‌دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از نظر کیفی و کمی گسترش پیدا کردند.

وی گفت: در این دوره تلاش زیادی برای ترویج فرهنگ شیعه داشتيم. متناسب با شعار نمایشگاه حدود 8 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس و در حوزه کتاب‌های دینی و علوم انسانی بیش از 6 هزار عنوان کتاب عرضه شدند.

دری به برگزاريی آیین سوگواری در مصلی اشاره کرد وگفت: با این مراسم به گفته برخی بزرگان، مصلی احیا شد.

در پایان این نشست نیز ناشران و غرفه‌داران برگزیده، جوایز خود را دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها