چاپ نخست كتاب «سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام)» به قلم دكتر محمد داوودي و دكتر سيدعلي حسينيزاده از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد.\
تربيت انسان از موضوعاتي است كه همواره مورد توجه جامعههاي انساني بوده و هست؛ زيرا نقش اساسي در رشد و تعالي فرد و جامعه دارد. اين نقش چنان برجسته و انكار ناشدني است كه برخي گفتهاند انسان بودن انسان نيز در گرو تربيت اوست.
شايد بتوان با قاطعيت گفت كه پيامبران، نخستين انسانهايي بودند كه تربيت ديگران را، اگر نگوييم تنها وظيفه خود، دستكم يكي از وظايف اصلي خود قرار دادند. خداوند آنان را براي هدايت مردم انتخاب و براي انجام اين وظيفه، كه همان تربيت مردم است، مبعوث كرد. پيامبران نيز با جديت، علاقه و دلسوزي بدينكار ميپرداختند و در اين راه هرنوع سختي و گرفتاري را به جان ميخريدند و در بسياري از موارد از دادن جان نيز دريغ نداشتند، تا شايد بشريت را اندكي در مسير تربيت و كمال به پيش ببرند. نقش انبيا در تربيت و ترقي و تمدن بشري به اندازهاي است كه ميتوان گفت اگر پيامبران و تلاشهاي طاقتفرساي آنان نبود، خبري از تمدن و ترقي و انسانيت نبود.
خاتم پيامبران، حضرت محمد مصطفي(ص) نيز از زمان برگزيده شدن به رسالت تا زمان رحلت، با تمام وجود به كار تربيت مشغول بود. علاقه او به تربيت و هدايت مردم و شفقت و دلسوزياش به اندازهاي بود كه تربيت نايافتگي مردم و گمراهي آنان خاطر ايشان را بسيار بيشتر از خاطر گمراهان و تربيت نايافتگان ميآزرد. پيامبر خدا(ص) در كار تربيت چنان با مهارت و درايت عمل ميكرد كه در مدتي كوتاه بذر فعاليتهايي كه وي در قلب و جان مردم نشانده بود، جوانه زد، باليد و به بار نشست و ميوه شيرين آنها كام مردمان شبه جزيره را شيرين كرد، دعوت وي سراسر شبه جزيره را گرفت و اعراب فوج فوج به آيين وي روي آوردند. پس از پيامبر(ص) نيز اهلبيت(عليهمالسلام) راه وي را ادامه دادند و توانستند با تدبير خود آموزههاي ناب اسلام را در ميان مسلمانان به رغم مخالفت حكومتها، بگسترند.
بدين ترتيب، بررسي سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام) ميتواند چراغي فراروي مربيان و والدين در تربيت نسل جديد باشد و تاريكيهاي اين مسير سخت و پرمخاطره را براي آنان روشن سازد؛ زيرا بررسي سيرههاي تربيتي آنها پرده از روي قواعد، اصول، روشها و فنون تربيتي به كار رفته در رفتارهاي تربيتي آنان برميدارد و مربيان و والدين ميتوانند از اين روشها و قواعد در فعاليتهاي تربيتي خود بهره ببرند.
كتاب حاضر مهمترين مباحث مطرح شده در مجموعه چهار جلدي كتاب سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(ع) را كه پيش از اين از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوين و منتشر شده بود، به طور خلاصه، در يك جلد و در قالب كتاب درسي براي استفاده طلاب علوم ديني و دانشجويان علاقهمند تدوين و تنظيم كرده است.
براي بهتر زيستن و زودتر به مراتب كمال انسانيت رسيدن، توجه به شيوههاي تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام) بهترين و كاملترين الگو براي آموزش و پرورش انسانها در راه دستيابي به سعادت و پيشرفت است. مجموعه حاضر بدين منظور و با هدف آشنايي دانشجويان با سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام) تهيه شده است. براي يادگيري هرچه بهتر مخاطبين، اين كتاب در شش فصل و هجده مبحث تنظيم شده است. تربيت و نوع نگارش آن به گونهاي برنامهريزي شده كه مطالب آسانتر درك و به ذهن سپرده شود. به منظور درك بهتر مفاهيم اين مجموعه، با دقت به پيشنهادهاي زير توجه نماييد:
فصل نخست كتاب با عنوان «كليات»، از سه مبحث تشكيل شده است. اين فصل دانستههايي است كه خواننده پيش از مطالعه سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام) آنها را بايد بداند. پس به منظور درك بهتر اهداف مورد نظر، پيشنهاد شده است ابتدا فصل اول مطالعه شود تا با اشراف بيشتري به اهداف مجموعه دست بيابيم.
هر فصل كتاب به بررسي مبحثهايي درباره موضوع آن فصل پرداخته است. پيش از شروع به مطالعه هرفصل، اهداف مرحلهاي و اهداف آموزشي آن فصل را به دقت مطالعه كنيد. اين اهداف خواهند گفت كه هنگام مطالعه بايد به دنبال فهم چه مطالبي باشيد.
هنگامي كه براي بار اول هدفي را ميخوانيد ممكن است معناي آن را به طول كامل دريافت نكنيد؛ اين مساله چندان غير طبيعي نيست. با مراجعه مجدد، در ضمن مطالعه متن يا پس از آن، حتما معناي اهداف را به طور كامل دريافته به اهميت آنها پي ميبريد. چنان چه به مجموعه اهداف مرحلهاي و آموزشي دست يابيد، در حقيقت به هدف كلي در اين مجموعه كه «آشنايي شما با ديدگاه و سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام)» است، دست يافتهايد.
متن هرفصل را يكبار سريع مطالعه كنيد. در اين مطالعه لازم نيست تمام مطالب را ياد بگيريد. اين كار به شما كمك ميكند تا ديدگاهي اجمالي نسبت به مطالب هرفصل به دست آوريد و با مطالب كلي آن آشنا شويد. بدين ترتيب، مفاهيم به صورت پراكنده و بدون ارتباط با يكديگر به ذهن سپرده نخواهند شد. در پايان مطالعه اول، بكوشيد به طور خلاصه براي خود يا ديگران بگوييد كه آن مبحث و آن فصل، درباره چه موضوعي بوده و چه مطالبي در آن مطرح شده است. بار ديگر با توجه و دقت كامل به مطالعه و فهم جزئيات و يادگيري مطالب مهم در هرمبحث و هرفصل بپردازيد. قبل از هرمطالعه و نيز در پايان آن، به اهداف مرحلهاي و آموزشي هرمبحث يا فصل رجوع كنيد. از حفظ كردن مطالب جدا خودداري كنيد و بكوشيد مطالب مهم هرمبحث يا فصل را با دقت بياموزيد.
در پايان هرمبحث، مطالبي با عنوان «خلاصه مبحث» آورده شده است. اين قسمت را با دقت مطالعه كنيد. اين كار به شما كمك ميكند تا پس از مطالعه هرمبحث، يكبار ديگر مطالب مهم را بخوانيد و به ذهن بسپاريد. اين كار در يادگيري شما نقش بسيار مهمي دارد.
در پايان هرمبحث و نيز در پايان هرفصل پرسشهايي آورده شده است، اين پرسشها براي كسب اطمينان از رسيدن به اهداف مرحلهاي و آموزشي فصول و نهايتا دستيابي به هدف آموزشي نهايي، طرحريزي شده است، دانشجويان بايد در پايان مطالعه هرفصل به آنها پاسخ دهند. همچنين در پايان هرمبحث سوالاتي با عنوان «بحث و پژوهش» طرح شده است كه براي جمعآوري و كسب اطلاعات بيشتر درباره موضوع آن مبحث، شما را راهنمايي ميكند.
اگر براي دريافت و درك برخي مطالب مشكل داريد و يا مايل هستيد در مورد برخي مفاهيم طرح شده اطلاعات بيشتري به دست آوريد، از منابع معرفي شده در «فهرست منابع» بهره ببريد.
چاپ نخست كتاب «سيره تربيتي پيامبر(ص) و اهلبيت(عليهمالسلام)» در شمارگان 3000 نسخه، 378 صفحه و بهاي 45000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما