سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳
"پري نخلستان" از واقعيات دفاع مقدس سخن مي‌گويد

حسين فتاحي، نويسنده حوزه ادبيات كودك و نوجوان دفاع مقدس در نشست نقد و بررسي رمان "پري نخلستان"، اين اثر را برگرفته از پيشينه تاريخي عنوان كرد و گفت: تا وقتي كه تاريخ، تبديل به ادبيات نشود، ماندگار نخواهد شد. نويسندگان ما نبايد به دليل تصور ارايه نكردن وقايع تلخ جنگ ايران و عراق براي كودكان و نوجوانان از بيان واقعيات فاصله بگيرند، زيرا بسياري از نويسندگان دنيا توسط ادبيات، تاريخ كشور خود را مردمي و جاودانه مي‌كنند./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- به گزارش سرا‌هاي اهل قلم بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، نشست نقد و بررسي كتاب "پري نخلستان" با حضور حسين فتاحي مولف اثر، مهدي كاموس و محمد‌رضا بايرامي به عنوان منتقدان كتاب بعد‌ازظهر امروز (سه‌شنبه 20 ارديبهشت ماه ) در غرفه ديدار برگزار شد.

حسين فتاحي در ابتداي اين نشست كتاب "پري نخلستان " را بيانگر نگاهي جديد به پرداخت وقايع دفاع مقدس براي كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: داستان‌‌هاي بسياري در حوزه دفاع مقدس براي نوجوانان نگاشته شده اما كمتر اثري براي كودكان نوشته شده كه چهره خشن جنگ و واقعيات آن را در قالبي فانتزي و با بياني لطيف مطرح كند.

فتاحي افزود: پري نخلستان، معرف داستاني پر ماجراست كه براي بچه‌هاي دبستاني و راهنمايي وقايع تاريخي جنگ ايران و عراق را شرح مي‌دهد. اين كتاب از پرداختن به مباحث كليشه‌اي جنگ ايران و عراق فاصله مي‌گيرد و با ورود عناصري كودكانه در قالبي فانتزي واقعيات دفاع مقدس بيان مي‌كند.

مهدي كاموس با ذكر ويژگي‌هاي مثبت اين اثر گفت: داستان "پري نخلستان" مباحث سورئال را وارد مباحث رئال مي‌كند. نويسنده با شخصيت‌سازي براي كبوتر، كلاغ، پري و نخلستان، داستاني رئال را پيش‌روي مخاطب قرار مي‌دهد تا آنجا كه پيوند‌هاي مذهبي و كرامات امداد غيبي در دروان دفاع مقدس به شكلي عيني وارد داستان مي‌شوند.

وي افزود: اين كتاب داراي جذابيت‌هاي ويژ‌ه‌اي است و بر خلاف ديگر رمان‌هاي دفاع مقدس به جاي پرداختن به موضوعات پشت جبهه به حوادث خط مقدم و فضاي جنگ مي‌پردازد. مخاطب در اين اثر به جاي اينكه تحت تاثير تفكر و تخيل قرار بگيرد، شاهد رويداد كنش‌هاي خارجي در داستان مي‌شود.

محمدرضا بايرامي نيز با تائيد صحبت‌هاي كاموس گفت: نويسنده در نگرش به موضوع جنگ ايران و عراق از قصه‌سازي استفاده مي‌كند و در همه‌ي حيطه‌هاي داستان، قصه‌سازي و ماجرا محور بودن، نقش عمده‌اي در بيان وقايع دارند.

وي ادامه داد: فضاي فانتزي كتاب، كاملا بومي است و با ديگر فضا‌هاي فانتزي، نظير داستان هري پاتر متفاوت است. زيرا مخاطب در فضاي فانتزي داستان رگه‌هايي از واقعيت را مي‌بينيد كه علاوه بر بومي بودن به پيشينه افسانه‌هاي ايران نزديك است و در كنار آن شهادت و مقاومت را به كودك معرفي مي‌كند.

بايرامي تصريح كرد : اين داستان، داراي گرته ‌برداري نيست و وجود دو مفهوم عينيت و ذهنيت باعث جذب مخاطب و توازن در اين داستان شده است.

كاموس با اشاره به وجود مرز‌هاي تاريخ و ادبيات در اين كتاب گفت: اين اثر در موضوع، درون مايه و گونه‌ اثر داراي چند ويژگي‌ است. نويسنده در مبحث موضوع، ساخت جغرافيا و بومي سازي، نشان دادن زمان جنگ، انسان‌شناسي و مردم شناسي خرمشهر، جنوب و بيان واقعيت‌هاي جنگ داراي ابداع بوده است.

كاموس با اشاره به درون مايه داستان افزود: درون مايه داستان، شخصيت محور است و نشان مي‌دهد كه در لايه‌هاي زيرين، همه ايران درگير دفاع بوده است.

وي ادامه داد: اما در گونه اثر بايد تغيراتي به وجود آيد تا تبديل به يك گونه رئاليسم جادويي شود. نويسنده مي‌تواند براي رفع اين ضعف، مقدمه‌اي را براي آن طراحي كند تا عناصر و كنش رئال غير عادي نباشد.

كاموس با اشاره به ديالوگ‌هاي كتاب به عنوان نقاط ضعف آن گفت: ديالوگ‌ها در اين داستان شبيه به هم و از جنس كلاسيك پرسش و پاسخ است.

بايرامي در پايان به تعيين گروه سني براي اين كتاب اشاره و بيان كرد: اگر اين كتاب براي گروه سني كودك نوشته شده، شروع داستان كند به نظر مي رسد، اما براي نوجوان مناسب است از سوي ديگر صفحه‌بندي و تصويرگري اين كتاب براي كودك مناسب نيست و بايد در چاپ بعدي متفاوت شود تا كودك بتواند از طريق تصاوير با محتواي داستان هم ارتباط بگيرد.
 
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها