خلاصهاي از داستان «جايي بين صخره و سنگ» نوشته آرون رالستون در شماره 102 ماهنامه فيلمنامهنويسي «فيلم نگار» ارايه شده است.
بانك فيلمنامه، سي فيلمنامه دانشآموزي، بررسي مجموعههاي نوروزي و پوشه جدايي نادر از سيمين در بخش سينماي ايران ارايه شده است.
گفتوگو با ريچارد ليكاك، نگاهي به زندگي و آثار ريچارد ليكاك، فيلمهاي پشت صحنه و چگونه فيلمنامه كوتاه بنويسيم از بخشهاي مستند و كوتاه است.
در بخش آخر خلاصهاي از كتاب «جايي بين صخره و سنگ» نوشته آرون رالستون، همان كتابي كه «دني بويل» و «سايمون بيوفوي» از آن اقتباس كرده و فيلمنامه «127 ساعت» را براساس آن نوشتند، ارايه شده است. در اين بخش فيلمنامه 127 ساعت، گفتوگو با آرون رالستون، مقايسه داستان و فيلمنامه 127 ساعت، و گفتوگو با سيمون بيوفوي را ميخوانيد.
صفحه 148 «فيلم نگار» به مقايسه داستان و فيلمنامه «127 ساعت» اختصاص دارد كه با عنوان «گسترش دامنههاي تعليق در بستر درام» نوشته شده. مهرزاد دانش ضمن مقايسه اين دو ميافزايد، تا قبل از مطالعه داستان «جايي بين صخره و سنگ» گمان داشتم كه فيلمنامه «127 ساعت» به دليل آن كه با عناصر محدودي مانند لوكيشن واحد، شخصيت واحد و ماجرايي با كمترين ميزان روند دراماتيك متعارف و پرملاط يكي از راديكالترين آثار سال جاري باشد. ولي رمان «آرون رالستون» در عين اين كه في نفسه متني خواندني و جذاب است، نشان ميدهد كه دني بويل و سيمون بيوفوي در مقام فيلمنامهنويسي كه از اين رمان اقتباس سينمايي به عمل آوردهاند، بيش از آن كه در وهله نخست تصور ميشد، اثر خود را متكي به ايدههاي راديكالي كردهاند و در واقع از دل هيچ، كاري به شدت مهيج و پرتعليق درآوردهاند.
وي ميگويد، فيلمنامه در قياس با منبع برداشتن از مزيتهاي متعددي بهرهمند است كه جدا از آن كه شكل و شمايل سينماييتري به قالب كلي اثر بخشيده است، غناي فرديتي و موقعيتي شخصيت و درام اثر اوليه را افزونتر كرده است.
شماره 102 ماهنامه فيلمنامهنويسي «فيلم نگار» با قيمت 1200 تومان و با مدير مسوولي و سردبيري نصرتالله تابش منتشر شده است.
نظر شما