چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
نگارش كتاب‌هاي درس "انقلاب اسلامي" براساس سطح علمي دانشجويان

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامي قم گفت: محتواي كتاب‌هاي واحد درسي انقلاب اسلامي در مقطع كارشناسي دانشگاه‌ها با هدف بررسي رويكرد‌هاي مختلف به انقلاب اسلامي ايران و براساس سطح علمي دانشجويان در رشته‌هاي مختلف توليد مي‌شود.\

غلامحسين گرامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: دانشگاه معارف اسلامي قم، زير مجموعه نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و متولي كتاب‌هاي دروس معارف اسلامي دانشگا‌ه‌هاي سراسر كشور محسوب مي‌شود. كتاب‌هاي درس انقلاب اسلامي نيز در اين مجموعه و براساس سياست‌هاي كلي دانشگاه‌ها در تدوين آن‌ها و تنوع مباحث درسي گنجانده شده است.

گرامي افزود: انتشار كتاب‌هاي درس انقلاب اسلامي با رويكرد‌هاي متفاوت و براساس سطح علمي دانشجويان در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي صورت مي‌گيرد. زيرا دانشجوياني كه با توجه به رشته تحصيلي خود اطلاعات جامعي نسبت به وقايع انقلاب دارند، در فراگرفتن درس انقلاب اسلامي به منابع غني‌ و كامل‌تري نيازمندند. 

وي درباره ملزم بودن اساتيد به تدريس اين كتاب‌ها گفت: كتاب‌هاي منتشر شده دانشگاه معارف اسلامي قم براي تمامي دانشگاه‌هاي كشور است و براي تدريس به استادان پيشنهاد مي‌شوند. استادان مي‌توانند كتاب پيشنهادي را بپذيرند يا كتاب‌هاي تاليفي خود و آثار مشابه ديگر در حوزه انقلاب اسلامي را انتخاب كنند. البته در برخي موارد استادان به دادن جزوه اكتفا مي‌كنند. اما در بيشتر موارد آن‌ها كتاب پيشنهادي دانشگاه معارف اسلامي قم را براي تدريس انتخاب مي‌كنند.

گرامي افزود: دانشگاه معارف اسلامي تاكنون 5 عنوان كتاب با موضوع انقلاب اسلامي ايران منتشر كرده است كه "ايران، ديروز،‌ امروز،‌ فردا" اثر محسن نصري، "انقلاب اسلامي، زمينه‌ها و پيامد‌ها" اثر منوچهر محمدي، "انقلاب اسلامي ايران" اثر جمعي از نويسندگان، "آشنايي با انقلاب اسلامي ايران" اثر جواد منصوري و "درآمدي تحليلي بر انقلاب اسلامي" اثر مشترك "محمدرحيم عيوضي" و "محمدجواد هراتي" هستند و هر كدام رويكردي متفاوت نسبت به ديگري در موضوع انقلاب دارند.

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامي قم با اشاره به اين كه هم‌اكنون كتاب «درآمدي تحليلي بر انقلاب اسلامي ايران» براي تدريس ارايه شده، تصريح كرد: نويسندگان اين كتاب بيشتر بر ماهيت انقلاب اسلامي ايران تاكيد كرده‌اند.

وي درباره تعيين سرفصل‌ها در نگارش اين آثار گفت: سرفصل‌ها از طرف اساتيد و دانشجويان در قالب پيشنهاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرستاده و با مصوبات اين شورا تعيين مي‌شوند. اين سرفصل‌ها معمولا 75 درصد از مباحث كتاب را تعيين مي‌كنند و مابقي به مولف سپرده مي‌شود تا مباحثي را كه لازم و ضروري مي‌داند به آن اضافه كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط