سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
نگاهي نقادانه به برترين آثار دانشگاهي علوم اجتماعي

پژوهشگاه علوم اسلامي و مطالعات فرهنگي كتاب «نقدنامه علوم اجتماعي» با عنوان فرعي «راهنماي بهترين منابع براي تدريس در دانشگاه» را به چاپ رساند. اين كتاب در شمار آثاری است که در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، با هدف بررسی آثار مكتوب علوم انسانی تدوين شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه علوم اسلامي و مطالعات فرهنگي، اين كتاب به معرفي بهترین منابع برای تدریس در دانشگاه‌ها مي‌پردازد.
 
ملاک این ارزیابی‌ها تناسب حجم محتوای کتاب با تعداد واحد درسی معین، هماهنگ بودن عناوین کتاب با محتوای آن و رعایت قواعد زبان فارسی و نکته‌های بلاغی و کاربرد صحیح شیوه‌های نقلی، توصیفی، برهانی و تحلیلی در تدوین کتاب و در تناسب با موضوع آن، به‌روز بودن و غنای مطالب کتاب و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری در حوزه مربوطه بوده‌اند.

بررسي استفاده از اصطلاحات تخصصی مناسب و معادل‌های مقبول در حوزه تخصصی اثر، استفاده مولف از منابع متعدد و معتبر و روزآمد از حیث علمی، رعایت تسلسل و انسجام منطقی مطالب در کل متن، مد نظر قراردادن اصول اخلاقی و همچنين مغایر نبودن آثار با ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی و بومی، رعایت نکته‌های فنی و ویرایشی، از ديگر معيارهاي بررسي و معرفي آثار برتر در اين كتاب‌اند.

این کتاب منابع مربوط به بحث علوم اجتماعی را با رعایت این ملاک‌ها بررسی و نتیجه بررسی را در این مجموعه ارايه كرده است. 

كتاب «نقدنامه علوم اجتماعي» 15 فصل دارد كه از آن ميان مي‌توان  مباحث «جامعه‌شناسی»، «روش‌های تحقیق»، «مددکاری اجتماعی»، «جامعه‌شناسی خانواده»، «جامعه‌شناسی شهری»، «جمعیت‌شناسی»، ‌«جامعه‌شناسی صنعتی»، «جامعه‌شناسی روستایی»، «جامعه‌شناسی ارتباطات» و «جامعه‌شناسی سازمان‌ها و سایر حوزه‌ها» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها