چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
سالاری، «100 دانشمند ايران و اسلام» را به چاپ‌خانه فرستاد

نويسنده‌ي كتاب «100 دانشمند ايران و اسلام» از پايان نگارش اين اثر خبر داد و گفت: اين كتاب پژوهشي كه مراحل پيش از چاپ را مي‌گذراند، مخاطبان را با دستاوردهاي دانشمندان ايراني و پيشرفت‌هاي علم در طول 1000 سال آشنا مي‌كند.

ايبنا نوجوان: حسن سالاري پژوهش‌گر و نويسنده‌ي فعال حوزه‌ي نوجوان به خبرنگار ما گفت: تصویرگری چهره‌ي دانشمندان، نمایه‌‌سازی، توضیح واژ‌ه‌های کلیدی در واژه‌نامه، معرفی منابع، معرفی پایگاه‌های اینترنتی و ساخت راهنما برای کتاب آخرين كارهايي است كه روي اين اثر انجام شده و اكنون توسط انتشارات محراب قلم براي انتشار راهي چاپ‌خانه شده است. او با اشاره به اين كه اين كتاب، با راهنمایی یونس کرامتی پژوهش‌گر برجسته‌ی تاریخ علم فراهم شده است، گفت: من نگارش اثر را بر عهده داشتم؛ اما راهنمایی و نظارت بر درستی محتواي كتاب را یونس کرامتی انجام داده است.

او با اشاره به نكات جالبي كه در نگارش اين اثري پژوهشي به دست آورده است گفت: نكات جالب بساري را در اين پژوهش‌ها يافتم برای مثال بازتاب دستاوردهای علمی دانشمندان ایران در اروپا به‌ویژه ابن‌سینا شگفت‌انگیز است.

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي علمي براي نوجوانان يادآور شد: گزارش 1000سال پژوهش 100 دانشمند ِ اين كتاب، مخاطب را با دستاوردهای علمی 100 دانشمند دوره‌ي اسلامي آشنا می‌کند که بیش‌تر آن‌ها ایرانی یا پرورش‌یافته در فرهنگ ایرانی هستند. 

او افزود: هر صفحه از کتاب به معرفی یکی از این دانشمندان می‌پردازد و فقط چند دانشمند برجسته در بیش از یک صفحه معرفی شده‌اند. اين کتاب از پزشکی به نام ماسرجويه (درگذشت حدود سال 80 قمري) آغاز می‌شود و به ریاضی‌دانی به نام محمدباقر يزدي (درگذشته به سال 1047 قمري) پایان می‌یابد.
 
سالاري با اشاره به اين كه دانشمندان به‌ترتيب دوره‌ی فعالیت خود در اين كتاب معرفی شده‌اند، گفت: خوانندگان از مهم‌ترین پیشرفت‌های علمی از سده‌ي يكم تا سده‌ي يازدهم هجري قمري (حدود 1000 سال) آگاهی می‌یابند.

او تاكيد كرد: در معرفی دانشمندان به دستاوردهاي علمی آنان بیش‌تر توجه شده و كم‌تر به زندگي شخصي آن‌ها پرداخته‌ام. برای فهم بهتر برخی از دستاوردهای دانشمندان، تصویرها و نمودارهای امروزی در کنار تصوبر نسخه‌هاي خطي آمده است. هم‌چنين تصويرگری چهره‌ی بسیاری از دانشمندان ایرانی برای افزودن بر زیبایی کتاب آمده است.
 
سالاري با اشاره به اين كه بازتاب آثار و دستاودرهای این دانشمندان در غرب و ماندگاری برخی از دستاوردها تا امروز گزارش شده است، گفت: گاه‌شمار دانش پیشينیان از آغاز تمدن تا آغاز دوران نوین به کتاب افزوده شده است. 

او با تاكيد بر اين كه اين اثر حاصل همکاری میان هنرمندان، پژوهش‌گران و نویسندگان است گفت: تصویرگري اين كتاب را بهنام خیامی انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها