سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱
حمایت معاونت امور فرهنگی از صد برنامه فرهنگی در دهه فجر

بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌و‌گوي با خبرگزاري كتاب به تشريح مباحث گوناگون حوزه كتاب از جمله شايعه تعطيلي كتابفروشي‌ها،‌ جشنواره شعر فجر، نمايشگاه كتاب تهران،‌ برنامه‌‌هاي حمايتي در دهه فجر،‌ تغيير آيين‌نامه كتاب و ... پرداخت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، وي در ابتداي اين گفت‌گو به تشريح برنامه‌هاي معاونت امور فرهنگي در دهه فجر پرداخت و گفت: در دهه فجر سال‌جاري سیصد نمایشگاه کتاب با موضوع خانواده و انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهيم كرد.

وي ادامه داد: اين نمايشگاه‌ها براي نخستين‌بار در شهرستان‌هاي كوچك و با همكاري ‌انجمن‌هاي فرهنگي نشر برگزار خواهند شد و بيش از 40 هزار عنوان كتاب نيز به علاقه‌مندان ارائه مي‌شوند. شش ميليارد ريال اعتبار براي اين نمايشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

برگزاري نمايشگاه كتاب‌ فرهنگ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در شهر آنكارا از ديگر اقدامات مورد حمايت معاونت امور فرهنگي است. چند تن از نويسندگان و اهالي قلم اين حوزه از كشور نيز در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. این نمایشگاه 17 بهمن‌ماه فعاليت خود را آغاز می‌كند.

معاون امور فرهنگی حمایت از برگزاری نمایشگاه های مردمی کتاب فجر در شهر‌های سیرجان٬ بم رفسنجان، ریگان٬ بافت٬ کهنوج٬ اردکان ٬ابرکو ٬ بافق ٬ تفت٬ میبد ٬ مهریز ٬ طبس ٬ دیلم ٬ جم ٬ گناوه ٬ دشتی و دشتستان را از دیگر برنامه های معاونت دانست و توضیح داد: برگزاری نمایشگاه مردمی کتاب فجر با همکاری اداره هاي کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بوده و معاونت بیش از 3 میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص داده که در قالب تخفیف در اختیار علاقمندان به کتاب قرار می گیرد.

به گفته دري همچنين در اين دهه سي‌هزار كارت الكترونيكي خريد كتاب اهالي قلم شهرستان‌‌هاي كشور كه مورد تاييد اداره‌هاي كل اين وزارتخانه اند، شارژ خواهد شد.

همچنين بيعت با آرمان‌هاي امام راحل(ره) با حضور اهالي قلم و نويسندگان كشور از ديگر فعاليت‌هايي است كه معاونت امور فرهنگي براي دهه فجر برنامه‌ريزي كرده ‌است.

برگزاري كتاب سال جمهوري اسلامي و جشنواره شعر فجر از ديگر بر‌نامه‌هايي بودند كه دري در گفته‌هايش به ‌آن‌ها اشاره كرد و افزود: 32 عنوان كتاب نيز در دهه فجر در استان‌ همدان رونمايي مي‌شوند كه با حمايت معاونت امور فرهنگي منتشر شده‌اند.

جايزه كتاب سال و ويژ‌گي‌هاي منحصر به فرد
دري در اين گفت‌و‌گو به ويژگي‌هاي اين دوره از جايزه كتاب سال اشاره كرد و گفت: اختصاص بخش ويژه ترجمه‌هاي قرآن مجيد براي نخستين بار در اين دوره، از خصوصيات بارز برگزاري بيست و هشتمين دوره جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران است.

وي تشكيل هيات علمي اين جايزه را براي نخستين بار از ديگر ويژ‌گي‌هاي اين دوره از جايزه كتاب سال برشمرد و تصريح كرد: همه اعضاي هيات علمي از كارشناسان و نخبگان سطح بالاي كشور انتخاب شده‌اند.

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين اختصاص بخش ایثار و شهادت را از ویژگی‌های بیست و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی دانست.

جشنواره شعر فجر
دري درباره برگزاري جشنواره شعر فجر، به ارسال بيش از 43 هزار اثر از شاعران اشاره كرد و گفت: در اين دوره، جشنواره هم از نظر كيفي و هم به لحاظ كمي پيشرفت داشته و 1100 شاعر از نقاط مختلف كشور در آن شركت كرده‌اند. 

وي درباره نقش معاونت امور فرهنگي در برگزاري جشنواره شعر فجر گفت: من در اين زمينه ورود ندارم ولي چون قائم مقام شعر در حوزه شعر منصوب شده، بايد بسياري از فعاليت‌هاي سياست‌گذاري و محتوايي بر عهده ايشان باشد كه انصافا زحمات زيادي را نيز در اين زمينه كشيده‌اند. يك‌سري مباحث اجرايي بر عهده معاونت امور فرهنگي است كه البته براي پشت سرگذاردن دوران گذار، اين فعاليت‌ها در شكل مطلوبي انجام شده است.

نمايشگاه كتاب تهران
اما برگزاري نمايشگاه كتاب تهران در مصلاي امام خميني(ره) مساله ديگري بود كه دري در اين گفت‌و‌گو به آن‌ها ‌اشاره كرد و گفت: دو هزار ناشر در مرحله مقدماتي براي حضور در نمايشگاه كتاب تهران ثبت‌نام كرده‌اند.

به گفته دري، مدير كميته ناشران داخلي نيز به زودي معرفي خواهد شد. پيش از اين محمود سالاري (مدير كميته ناشران داخلي سه دوره نمايشگاه) انصراف خود را از حضور در شوراي سياست‌گذاري اين نمايشگاه اعلام كرده بود.

تغيير آيين‌نامه خريد كتاب
معاون امور فرهنگي همچنين به تغيير آيين‌نامه كتاب اشاره كرد و گفت: اين كميته با توجه به حذف يارانه كاغذ از اهميت بالايي برخوردار است. اين اقدام موجب حمايت مالي و معنوي دولت از ناشران موثر در عرصه چاپ و نشر مي‌شود.

وي ادامه داد: با اين اقدام مي‌توانيم همه كتابخانه‌هاي كشور را از كتاب‌هاي ارزشمند غني كنيم و ناشران نيز تقويت شوند.

معاون امور فرهنگي تصريح كرد: اين آيين‌نامه چند سال پيش تصويب شده و راهي جز تغيير ندارد تا با كاستن از محدوديت‌ها و خريد كتاب از تعداد بيشتري از ناشران بتوانيم اين مهم را به سرانجام برسانيم.

تعطيلي كتاب فروشي‌ها
بحث تعطيلي كتابفروشي‌ها مساله‌اي بود كه دري درباره آن گفت: من معتقدم كه در رابطه با مباحث حاشيه‌اي ورود نداشته باشيم بهتر است. برخي از دامن زدن به اين مسايل نان مي خورند، ولي ما بايد برنامه‌ريزي كنيم تا اينكه اهل شعار باشيم. البته اگر كسي در رابطه با سياست‌هاي كلان فرهنگي كشور حاشيه سازي كند، ما هم موضع انفعالي نخواهيم داشت.

وي ادامه داد: درباره تعطيلي كتابفروشي‌ها نيز ما يك هفته سكوت كرديم، اما مشخص شد تعطيلي كتابفروشي‌ها يك زنجيره تلخ ولي در عين حال يك بازي رسانه‌اي است. من از تعطيلي يك كتابفروشي هم ناراحت می‌شوم؛ اما اينكه چرا در كنار انعكاس اين شايعه از افتتاح چندين كتابفروشي‌ نيز به راحتي عبور مي‌كنند،‌ قابل تامل است.

وي به دو كتابفروشي متخلف در حوزه اداري ارشاد اشاره كرد كه اين شايعات را به راه انداخته‌اند و افزود: پس از اينكه بازرسانمان را به اين كتابفروشي‌ها فرستاديم، اين شايعه از سوي اين كتابفروشي‌ها انكار شد، اما خود در روزهاي گذشته اين شايعه را رسانه‌اي كرده بودند. به هر حال اين مساله باعث شد تا فروش كتاب در هفته‌هاي اخير رونق بيشتري پيدا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط