دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹
حمیدیان: کتاب پورنامداریان، جامع است و کتاب جورکش، مفید

سعید حمیدیان مولف کتاب «داستان دگردیسی» معتقد است پژوهش‌های ادبی جدید در آثار نیما می‌تواند به رفع نواقص آثار پیشین و پویا شدن پژوهش‌ها کمک کند. وی کتاب پورنامداریان درباره شعر نیما را اثری جامع می‌داند و کتاب شاپور جورکش را اثری تبیین‌گر و مفید در بررسی مختصات شعر نو.\

حمیدیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به طور اساسی آن‌چه در کتاب «داستان دگردیسی» مد نظر داشتم همان عنوان دوم کتاب یعنی «روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج» بود. بر همین روند دگرگونی‌های شعر نیما را از جوانی او و آغاز سرودن شعر تا پایان فعالیت ادبی‌اش بررسی کرده‌ام.

وی در ادامه توضیح داد: روند کلی شعر نیما، قالب شعری، موضوعات و محتویات شعر او را در سیر زمانی بررسی کرده‌ و نشان داده‌ام که نیما به چه دیدگاه‌های جدیدی در حوزه شعر دست یافته و چه تجدیدنظری در شیوه شعرش داشته تا آرام آرام به نیمایی که ما می‌شناسیم بدل گشته است. نیمایی که شعر سمبلیک و در قالب آزاد می‌‌سراید.

این پژوهش‌گر با اشاره به تشریح تمامی دگرگونی‌ها در شعر نیما در این کتاب اظهار داشت: تا پایان عمر نیما هرگونه دگرگونی و دیدگاه جدید او را در این کتاب تشریح کرده‌ام. سایر کتاب‌های منتشر شده درباره نیما شاید تا حدودی به تحولات تاریخی شعر او اشاره کرده‌اند اما این تحولات را به صورت قدم به قدم پیگیری نکرده‌اند.

وی افزود: سعی داشتم در هر زمان با نیما پیش روم و در هر مقطع زمانی که تغییری در دیدگاهش داشته است علت این دگرگونی و تغییر و زمینه‌های آن‌را نشان داده‌ام.

حمیدیان درپاسخ به این پرسش که دیگر آثار منتشر شده درباره نیما از چه ویژگی‌هایی برخوردارند گفت: یکی از کتاب‌های موفق در این حوزه کتاب «از صبا تا نیما» اثر یحیی آرین‌پور است که تمام دگرگونی‌های صورت گرفته را بر اساس تاریخ ادبیات جامع نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: او تنها به شعر بسنده نمی‌کند بلکه در هر دوره‌ای ابتدا مختصات آن دوره را از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی و دیگر مسائل بررسی می‌کند. پس از آن زمینه‌هایی هم‌چون هنر، شعر، ادبیات، رمان و نمایش‌نامه را بررسی می‌کند. این کتاب اثری شاخص در این زمینه است.

این مترجم به کتاب شاپور جورکش با عنوان «بوطیقای شعر نو» اشاره و تصریح کرد: جورکش نیز در این کتاب با بررسی شعر نیما مختصات شعر نو را تعیین کرده است. 

وي افزود: همچنین از دیگر آثار موثر در این حوزه می‌توانم به کتاب «خانه‌ام ابری است» نوشته تقی پورنامداریان اشاره کنم که اثری جامع به حساب می‌آید.

وی در پایان یادآور شد: بدیهی است که در هر حوزه‌ای جای پیشرفت و خلق آثار جامع‌تر وجود دارد. به هر حال هیچ‌یک از پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده خالی از ایراد نبوده و جا دارد تا پژوهش‌گران دیگر با پژوهش‌های جدید و جامع‌تر به رفع نواقص اثر من یا دیگر آثار منتشر شده اقدام کنند؛ چراکه چنین پژوهش‌هایی باید پویا و زنده باشد. این امر هم تنها با تحقیق و پژوهش مداوم امکان‌پذیر است. 

سعید حمیدیان متولد 1324 و دارای دكترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. وی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشكده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است.

«آرمان‌شهر زیبایی»(گفتارهایی در شیوه بیان نظامی)، «درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی»، «تصحیح فرهنگ جعفری»، «تصحیح دیوان امیر شاهی سبزواری»، «تصحیح خمسه نظامی گنجه‌ای» و ترجمه «ایوانف»، «دنیای قشنگ نو»، «آدم‌های ماشینی»، «سه خواهر» و «خطابه پوشكین» از جمله آثار منتشر شده اوست. کتاب «داس‍ت‍ان‌ دگ‍ردی‍س‍ی‌: رون‍د دگ‍رگ‍ون‍ی‌‍‌های ش‍ع‍ر ن‍ی‍م‍ا ی‍وش‍ی‍ج‌» حمیدیان در سال ۱۳۸۲ و در ۴۰۸ صفحه توسط نشر نیلوفر منتشر شد. 

۱۳ دی، پنجاه‌ویکمین سالروز درگذشت نیما یوشیج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط