شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۲
محصول کارگاه‌های داستان حوزه، نسلی آرمان‌گراست

محمد‌رضا سرشار كه اين روزها كتابي درباره تجربه‌هاي كارگاهي‌اش با نام «سه‌شنبه‌هاي دوست داشتني» زير چاپ دارد، از حال و هواي برپايي كارگاه‌هاي آموزش داستان در اواسط دهه ۶۰ سخن گفت و محصول اين كلاس‌ها را نسلي آرمانگرا دانست.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد‌رضا سرشار كه مسووليت دوره‌هايي از آموزش داستان‌نويسي در اواسط دهه ۶۰ را در حوزه هنري بر عهده داشته، درباره مشخصه‌هاي آموزش داستان در اولين كلاس‌هاي اين مركز گفت: در اين كلاس‌ها از ابتدا قصد بر آن بوده تا با رويكرد غلبه بر دنياگرايي به پرورش هنرجو بپردازيم. 

سرشار اضافه كرد: در روزگاري كه تاثير‌گيري محتوايي از مكاتب جديد غربي رواج داشت،‌ اين كارگاه‌ها درصدد پرورش نسلي متعهد به انقلاب و ادبيات بود. البته رويكرد مربيان آن همواره با آموزش‌هاي جدي تكنيكي و فني روز همراه مي‌شد.

اين داستان‌نويس خاطر‌نشان كرد: ما اولين كلاس‌ها را در سال 65 به طور علمي برپا كرديم. ‌اين كلاس‌ها واقعا شلوغ و پر جمعيت بود؛ ‌ضمن آنكه از مدرسان متعهد نيز استفاده مي‌كرديم و كساني مانند سيدحسن ‌حسيني مدرس اين كلاس‌ها بودند.

گوينده «قصه ظهر جمعه» همچنين توضيح داد: نويسندگاني كه آن موقع در اين كلاس‌ها آموزش ديدند، در حال حاضر اركان داستان‌نويسي متعهد معاصر به شمار مي‌آيند؛ نويسندگاني مانند سميرا اصلان‌پور و راضيه تجار، كه متوليان برجسته مراكز ادبي جدي روزگار ما هستند. 

نويسنده «پشت ديوار شب» با اشاره به ادامه‌دار بودن اين روند در كارگاه‌هاي آموزش داستان در سال‌هاي اخير اضافه كرد: در دوره‌هاي جديد هم نويسندگاني پرورش مي‌يابند كه تصوير روشني از ساختار داستان را مد نظر داشته باشند؛ ضمن آنكه توجه به ديدگاه‌هاي آرمانگرا و متعهد، بخش اصلي آثارشان خواهد بود. 

اين نويسنده در پاسخ به سوالي درباره تفاوت ديدگاه‌ها در آثار نوبسندگان يك نسل قبل‌تر با داستان‌نويسان نوقلم گفت: نويسندگان تازه چون نسل گذشته كه اغلب در گذشته سير مي‌كنند و مسايل امروز خيلي برايشان جذابيت ندارد، نيستند. در آثار نويسندگان جوان‌تر گاهي رويدادهاي اجتماعي،‌ سياسي يك ماه پيش به چشم مي‌خورد و تازگي و نو‌آوري از ويژگي‌هاي شاخص داستان‌هاي آنان است.

«سه‌شنبه‌هاي دوست داشتني» به زودي از سوي انتشارات «سوره‌مهر» به چاپ مي‌رسد.

اين كتاب به كوشش محمد‌رضا سرشار جمع‌‌آوري شده است.

سرشار متولد ۱۳۳۲ کازرون است. او که در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصیل شده است، نخستين مجموعه داستانش را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد.

از فعالیت‌های او بعد از انقلاب می‌توان به داستان‌نویسی، پژوهش و نقد در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسالان اشاره کرد.

این نویسنده تا به حال ۲۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. وی سردبیری بسیاری از نشریه‌های ادبی و هنری کودک و نوجوان را بر عهده داشته و غیر از سردبیری سه برنامه رادیویی، ۲۴ سال گوینده قصه ظهر جمعه بوده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط