سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴
اسناد "رهاورد" در كتابخانه مجلس جاي گرفتند

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از اهداي دومين مجموعه گران‌بهاي اسناد و نسخ خطي از سوي دكتر "حسن رهاورد" به اين مركز خبر داد. نخستين مجموعه دكتر رهاورد در آبان ماه گذشته و مجموعه‌ ديگر وي، هفته قبل به مركز اسناد كتابخانه مجلس اهدا شد./

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با توجه به روند تحولات چند ماهه اخير اين مركز و فعاليت‌هاي حجت‌الاسلام دكتر جعفريان، رييس كتابخانه مجلس، اظهار داشت: از جمله رخدادهايي كه در پنج ماه گذشته به ويژه در حوزه اسناد خطي صورت گرفته، مي‌توان به اهداي دو مجموعه دكتر رهاورد، نخستين دستيار رسمي علامه دهخدا در نگارش و انتشار نخستين جلد لغتنامه دهخدا، اشاره كرد. 

وي افزود: نخستين مجموعه رهاورد در آبان گذشته و مجموعه‌ ديگر وي، هفته قبل به مركز اسناد كتابخانه مجلس اهدا شد.

ططري با بيان اين كه در اين زمينه بسترسازي‌ها و اقدامات اوليه مناسبي براي دريافت اسناد و مجموعه‌هاي اهدايي ايجاد شده است، گفت: در بخش اسناد، واحدي با عنوان «فراهم‌آوري» با مكاني ويژه و متخصصاني براي اين كار در نظر گرفته شد كه اسناد جديد را در بدو ورود، شناسايي، سازماندهي و فهرست‌نویسی كنند تا بتوان در بازشناخت اين اسناد در كوتاه‌ترين مدت، اقدامات لازم را انجام داد.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: رهاورد علاوه بر تحصيل در حوزه ادبيات، نمايشنامه‌نويسي و زبان فرانسه، در حوزه تاريخ محلي و فرهنگ عامه نيز تجربه طولاني دارد و در شمار بزرگان اين حوزه محسوب مي‌شود. آرشيو ذي‌قيمت وي در بر دارنده سند، نسخ خطي و كتاب‌هايي است كه به نام وي ثبت شده‌اند.

وي يادآور شد: در مجموعه اخير دكتر رهاورد، سه نسخه خطي باارزش و منحصر به‌فرد به چشم مي‌خورد؛ نخست ترجمه «دفاعيه سقراط» اثر محمدعلي فروغي، ذكاءالملك كه به قلم وي نگاشته شده، كتاب «شرح اشارات» اثر «ابوعلي سينا» كه احتمالاً در دوره صفوی کتابت یافته است و «رساله سير و سلوك» در زمينه عرفان، اثر سيد كاظم رشتي كه سال 1260 قمري و به خط وي تأليف شده است.

پژوهشگر تاريخ تصريح كرد: در اين آثار مجموعه‌اي از انتشارات مؤسسه «وعظ و خطابه» كه متعلق به سال‌هاي 1308 و 1314 خورشيدي است، خودنمايي مي‌كند. در اين مجموعه، آثار مشاهيري نظير لطف‌علي صورتگر، دكتر رشيد ياسمي، عبدالله مستوفي، دكتر امير علم، دكتر قاسم غني، دکتر بديع‌الزمان فروزان‌فر، دكتر نصرالله فلسفي و ... نيز به چشم مي‌خورند.

وي با بيان اين موضوع كه "در اين مجموعه نوشته‌هاي ايراني از روسيه كه در آن كشور منتشر شده نيز وجود دارند و به دوران سلوكيان، اشكانيان و ساسانيان مربوط مي‌شوند" توضيح داد: اين آثار چاپي، منحصر به فرد كه به سال‌ها قبل مربوط مي‌شوند در روسيه منتشر شده و مجموعه‌اي از نوشته‌هاي ايران باستان را در خود جاي داده اند.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از يك دايره‌المعارف چند جلدي لاروس به زبان فرانسه در ميان اين مجموعه اهدايي ياد كرد و گفت: اين اثر از انتشارات انجمن ايران و فرانسه در دهه 1320 و 1330 است.

وي در تكميل اين موضوع اظهار داشت: دكتر رهاورد از سال 1318 فعاليت خود را با انجمن ايران و فرانسه در كنار «هانري كربن» آغاز كرد؛ يعني علاوه بر همكاري با علامه دهخدا، حيات تازه‌اي نيز به اين انجمن دمید و همكاري‌هايش را با اين انجمن تا دهه 50 ادامه داد.

ططري افزود: انجمن ايران و فرانسه در آن زمان در راستاي آشنايي كلي با ابعاد مختلف ايران‌شناسي، كمك زيادي به بازشناسي فرهنگ ايران كرد و حتي توانست دانشجوياني را در مقطع دكترا از کشور فرانسه جذب كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «استفاده از آثاري كه به زبان‌هاي اصلي‌اند، چگونه در اين مركز امكان‌پذير است؟» گفت: كتابخانه‌هاي‌ شماره يك و دو مجلس در بر دارنده آثار ذي قيمتي به زبان‌هاي عربي، لاتين و ... است و با اين كه وظيفه اصلي اين مركز ترجمه نيست، اما برخي از آنها ترجمه شده‌اند.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با عنوان اين كه "اين كتاب‌ها در اكثر نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دنيا، كه در حوزه‌هاي مرتبط با موضوعات ايران‌شناسي‌اند، از سوي نمايندگان کتابخانه خریداری می‌شوند" اذعان داشت: علاوه بر اين، در داخل نيز سرويس‌ها و خدمات فراواني به مراجعه‌كنندگان فراوان اين بخش ارايه مي‌شود. بسياري از منابع به ويژه سفرنامه‌ها و خيلي از منابعي كه وجود دارند، هنوز به فارسي ترجمه نشده‌اند. 

اين مسوول در پاسخ به اين پرسش كه «آيا اين مركز برنامه‌اي براي ترجمه و قابل استفاده‌ كردن آثار غير ايراني دارد يا خير؟» گفت: با توجه به اين كه ما اولويت‌هاي ديگري داريم، اما تعدادي از اين آثار به زبان فارسي ترجمه شده‌اند. در مواردي نيز كتابخانه از ترجمه اين آثار،هم به لحاظ مادي و هم به لحاظ معنوي حمايت كرده‌ است. بايد در نظر داشت كه هنوز تمامي آثار حوزه نسخ خطي و حتی اسناد كه به زبان فارسي‌اند، تصحيح و منتشر نشده‌اند.

وي با بيان اين كه "در موضوع خريد اسناد با دو گونه اسناد مكتوب و اسناد غيرمكتوب مواجهيم" اظهار داشت: نخستين اولويت ما حفظ و خريد اسناد تاريخي مرتبط با دوره مشروطه و مجلس است كه به نحوي با قانونگذاري و تاريخ مشروطه مرتبط باشد.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ما در بخش اهداء اسناد هم توانسته‌ايم پيشرفت‌هاي زيادي داشته باشيم. يكي از واحدهايي كه در دل اسناد است، واحد شنيداري و ديداري است. اين واحد تا قبل از مهر 1387 در بر دارنده 7900 عكس بود و در طول 5 ماه اخير1600 عكس به اين مجموعه اضافه شد كه همه آنها اهدايي بوده‌اند.

وي گفت: سياست رييس كتابخانه مجلس، حجت‌الاسلام جعفریان اين است كه مجموعه‌هاي ذي‌قيمت اسناد اهدايي‌ و قابل چاپ‌، به نام اهدا كنندگان منتشر شود.

ططري در پايان خاطر نشان كرد: مجموعه اهدايي دكتر رهاورد كه در بردارنده 65 زندگي خود نگاشت مشاهير تاريخ معاصر كشور است، اكنون در مرحله چاپ قرار دارد و با عنوان «رهاورد حسن» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط