شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۴
یحیی‌زاده:سرمایه‌گذاری هدفمند، سرانه مطالعه را افزایش داده است

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دلایل افزایش سرانه مطالعه نام برد و گفت: اغلب سیاست‌های اخیر وزارت ارشاد مبتنی بر حمایت از کتاب‌ها و تألیفات فاخر بوده است./

حجت‌الاسلام سید جلال‌ یحیی‌زاده فیروزآباد، نماینده تفت و میبد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ايبنا)، از این که در گذشته آمارهای دقیقی از سرانه مطالعه ارایه نمي‌شد، انتقاد کرد و اظهار داشت: تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون کتاب در سراسر ایران، از دلایل افزایش میزان مطالعه و کتابخوانی در سال‌های اخیر است.

وی افزود: اکنون با توجه به گسترش سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری دیگر نهادها، انتظار می‌رود این آمار همچنان افزایش یابد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اغلب سیاست‌های اخیر وزارت ارشاد مبتنی بر حمایت از کتاب‌ها و تألیفات فاخر بوده است و اکنون نیز در راستای گزینش آثار و ارایه مجوز چاپ، کارهای علمی و کارشناسانه دقیق‌تری نسبت به گذشته  صورت می‌گیرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از گرایش جوانان و علاقه‌مندان مطالعه به سوی اینترنت و کاهش مطالعه کتاب، گفت: کتاب‌ها و آموزه‌های دینی ما جایگاه ویژه ارزشی و معنوی دارند که جایگزینی دیگری نمی‌توان برای آن یافت. 

حجت‌الاسلام یحیی‌زاده با اشاره به اين که «اکنون کتابخانه‌های دیجیتالی نیز در کشور راه‌اندازی شده‌اند و استفاده از اینترنت و شبکه‌های رایانه‌ای ضرورتا به معنای دورشدن از فضای مطالعه و کتابخوانی نیست»، متذکر شد: البته بايد به نحوي برنامه‌ريزي كرد كه تکنولوژی جدید نظير اینترنت موجب فراموشی کتاب نشود.

وی افزود: من به استفاده از کتابخانه‌های دیجیتالی، اعتقاد زیادی ندارم. البته این نوع کتابخوانی مناسب شرایط خاصی است، مثلا وقتي که از نظر موقعیت زمانی و مکانی استفاده از کتاب به سهولت امکان‌پذیر نيست. البته تأکید می‌کنم ما نباید تکنولوژی جدید را کنار بگذاریم و با نوآوری مخالفت کنیم، بلكه باید جایگاه کتاب حفظ شود. معجزه اصلی و اول و آخر دین ما نیز یک «کتاب» آسمانی است، لذا جایگاه کتاب نباید تنزل پیدا کند.

نماینده تفت و میبد با بیان این که «رسیدن به مرحله‌ای که خرید کتاب از كالاهاي اصلی سبد خريد خانوارها شود، تلاش بیشتری را می‌طلبد»، توضیح داد: دولت نیز باید برای رسیدن به توسعه فرهنگی و افزایش میزان مطالعه، تسهیلات و یارانه‌های بیشتری را در بخش‌های گوناگون اجرایی، اعمال کند زیرا دست‌یابی به این مهم، مستلزم تلاشی وسیعی است.

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره زمینه‌هایی از تألیفات که هنوز مغفول مانده‌اند و تلاش بیشتری را از سوی تولیدکنندگان فرهنگی و نویسندگان می‌طلبند، یادآور شد: در همه زمینه‌ها به ویژه در علوم انسانی باید بیشتر فعالیت کنیم. با وجود غنای فرهنگ دیني ما، متاسفانه فعالیت کمتری در این زمینه انجام گرفته است. برخی از تألیفات ما ترجمان یافته‌ها و بافته‌های غربی‌هاست که به نام موضوعی، تخصصی و دانشگاهی به فرهنگ ما راه یافته‌اند و نیازمند تغییر و تقویت و بازگشت به گذشته و اصلاح است.
وی در زمينه مقایسه کتابخانه‌های ایران و جهان اظهار داشت: ما کمبود کتابخانه داریم و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیازمند بودجه بیشتری است. ما تنها چند کتابخانه نظیر کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی را داریم که تا حدی قابل مقایسه با برخی از کتابخانه‌های بزرگ دنیا هستند، در حالی که در برخی كشورها کتابخانه‌هايي وجود دارند که تنها در بخش کتاب‌های فارسی، بیشتر از کتابخانه‌های نامدار ما کتاب دارند. باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد تا هرچه سریع‌تر به معیارهای جهانی نزدیک شویم. 

حجت‌الاسلام یحیی‌زاده گفت: یکی از راه‌های افزایش انگیزه مطالعه در جوانان و نوجوانان، راه‌اندازی کتابخانه‌های بیشتر همراه با کتاب‌های غنی و بامحتواست.

وی با تأکید بر این که «معرفی صحیح، گسترده و بامحتوای کتاب، عاملی برای ایجاد انگیزه در خوانندگان است»، تبلیغات را از عناصر اصلی افزایش علاقه‌مندی و گرایش به کتاب و کتابخوانی دانست. نماینده مجلس نهم همچنين استفاده از تبلیغات رسانه‌ای به ویژه تلویزیون را از تأثیرگذارترین نوع تبلیغات برشمرد. 

وی همچنين گفت: مسوولان تمامی بخش‌های دولتی می‌توانند در فرصت‌های گوناگون به صورت نمادین و به شکل دسته جمعی، برای مطالعه به برخی از کتابخانه‌ها مراجعه کنند تا علاوه بر تبیین اهمیت این فعالیت، موجب رونق یافتن بخش‌های گوناگون کتابخانه‌هایی شوند که مراجعان کمتری دارند.
 
حجت‌الاسلام یحیی‌زاده خاطرنشان کرد: خواص جامعه و مسوولان تأثیرگذاری بیشتری بر عموم جامعه دارند. ای کاش مانند برخی حرکت‌های جمعی ـ مانند ورزش همگانی ـ مطالعه جمعی نیز داشتیم یا حداقل روزی را به این کار اختصاص می‌دادیم. این بهترین تبلیغ و ترویج برای افزایش علاقه‌مندی به کتاب و کتاب‌خوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط