یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
قرآن و حدیث پاسخگوی انواع نیازهای انسانی و اجتماعی بشر خواهند بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در وبینار آشنایی با رشته تفسیر، با تاکید بر اینکه قرآن و حدیث پاسخگوی انواع نیازهای انسانی و اجتماعی بشر خواهند بود، بر ضرورت تدوین پژوهش‌های قرآنی با نگاه علمی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، وبینار «آشنایی با رشته تفسیر» از سلسله وبینارهای تخصصی آشنایی با رشته‌های سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران با مشارکت معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران استان قم در نمایشگاه کتاب دین با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
وی در تعریف «علم تفسیر» گفت: قرآن و حدیث دو منبعی هستند که پاسخگوی انواع نیازهای انسانی و اجتماعی بشر خواهند بود و علم تفسیر دریچه‌ای به روی غور و تعمیق در آیات نورانی قرآن و کلام وحی می‌گشاید.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: نگاه عمیق و علمی به قرآن و تدبر و تحقیق در آن در علوم مختلف هنوز جای خود را نیافته است؛ در آیه ۱۸ سوره مؤمنون می‌خوانیم: «وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ» با تدبر در همین یک آیه، به نظریاتی در باب زمین‌شناسی و کیهان‌شناسی می‌رسیم.
 
مدیر گروه علمی تفسیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: اینکه آب از آسمان به قدر و اندازه نیاز نازل شده بعد در زمین سکنی گزیده به امر خداوند است و در ادامه آیات داریم که از همین آب، درختان خرما و انگور پرورش یافته و غذای انسان تأمین شده است.
 
وی ادامه داد: رابطه میان میوه‌ها با جسم بشر، شیرین بودن هر دو میوه، سبزی و طراوت از آب، یک اندازه بودن آب، وجود آب فقط در کره زمین و ... همه نشانه‌هایی هستند که ما را به وجود خالق یکتا راهنمایی می‌کند و مسیر اندیشه‌های زمین شناسی را هموارتر می‌سازد.

بهجت‌پور گفت: ظهور و بروز طلابی که تفسیر می‌خوانند و ارتباط عمیق ایشان با مردم و تبلیغ دین مبین اسلام در کنار مطالعات تخصصی قرآنی از کارکردهای تفسیر در اجتماع است و تفسیر به دلیل همین شاخصه یعنی ارتباط مستمر با مخاطب همیشه از رشته‌های پرطرفدار در حوزه‌های علمیه بوده است.
 
مدیر گروه علمی تفسیر حوزه‌های علمیه خواهران ضمن تشکر از حضور سفیران رضوان در نمایشگاه کتاب دین، تصریح کرد: حضور و گسترش این گونه نمایشگاه‌های تخصصی دال بر این مطلب است که حوزه‌های علمیه و عموم دینداران، پاسخ‌های دقیق برای جوانب مختلف زندگی بشری خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها