چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰
كتابخانه‌ها بايد از لحاظ مديريتي مستقل باشند

مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: ‌كتابخانه‌ها حاوي اطلاعات منحصر به فردي‌اند و بايد از لحاظ مديريتي مستقل و در ارائه اطلاعات، پايگاه مشتركي داشته باشند./

علي‌اكبر اشعري در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: بيش از 60 هزار نسخه منحصر به فرد و 250 ميليون سند به جز اسناد در حال افزايش، در كتابخانه‌هاي كشور وجود دارند. 
 
وي در ادامه با بيان اين كه «خودداري از اشاعه اطلاعات، سهم ايران را در فضاي اينترنتي كاهش مي‌دهد»، اظهار داشت: براي سهيم بودن در فضاي اينترنتي بايد بتوانيم كتاب‌ها و اسناد نادر و خطي مهم كشورمان را در معرض استفاده مردم و محققان قرار دهيم.

وي، ديگر عامل همكاري در فضاي اينترنتي را « عزم ملي براي تجميع اطلاعات» دانست و گفت:‌ اطلاعات زيادي درباره كتابخانه‌هاي مختلف از جمله حدود دو هزار كتابخانه و چند هزار كتابخانه مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و كتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي، آيت‌الله مرعشي نجفي و حوزه‌هاي علميه وجود دارند كه بايد جمع‌آوري شوند. 

اشعري «طرح حافظه رقومي ملي (حرم ) را از راهكارهاي ارتقاي فناوري اطلاعات دانست» و گفت: همه نهاد‌هاي اطلاع‌رساني با حفظ حقوق خود مي‌توانند از فضاي مجازي طرح حرم استفاده كنند.

وي يكي از نقاط ضعف كشور در حوزه فناوري اطلاعات را «حضور ضعيف نمایندگان ايران در سمينارها و همايش‌هاي فناوري اطلاعات» دانست و گفت:‌ متاسفانه در اين سمينارها، ايرانيان حضور كمرنگي دارند. 

 اشعري گفت:‌ كشورهايي كه هيچ ارتباطي با سعدي و حافظ ندارند، در همايش‌هاي شاعران ايراني شركت مي‌كنند و آثار آنان را به نام خود ثبت مي‌كنند كه اين موضوع به علت حضور اندك ایرانیان در فضاي اطلاعاتي جهاني است و به ضرر فرهنگ كشور و آيندگان تمام مي‌شود.

وي درباره تاثير  گفتمان‌ها در زمينه فناوري اطلاعات، گفت:‌ گفتما‌ن‌ها  بر پيروزي ملت‌ها نقش به سزايي دارند و با شكل گرفتن اين گفت‌و‌گوها، خود به خود عزم مشتركي براي همكاي و اتحاد به وجود مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط