شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
«در خیمه قذافی» با حضور جاوید قربان اوغلی

نقد و بررسی کتاب «در خیمه قذافی» روایت دوستان سرهنگ از رازهای دوران او گفت‌وگوهای تفصیلی غسان شربل با ترجمه حسین جابری انصاری، سفیر سابق ایران در لیبی و جاوید قربان اوغلی، منتقد و مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه در نمایشگاه دائمی کتاب اطلاعات برگزار می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نقد و بررسی کتاب «در خیمه قذافی» روایت دوستان سرهنگ از رازهای دوران او گفت‌وگوهای تفصیلی غسان شربل با ترجمه حسین جابری انصاری، سفیر سابق ایران در لیبی در نمایشگاه دائمی کتاب اطلاعات برگزار می‌شود. 

نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور حسین جابر انصاری، مترجم و جاوید قربان اوغلی، منتقد و مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه چهارشنبه 16 آذر ساعت 10 صبح برپا خواهد شد.

«در خیمه قذافی:روایت دوستان سرهنگ از راز‌های دوران او» شامل گفتگو‌های خواندنی و عبرت آموز غسان شربل، روزنامه نگار عرب با عبدالسلام جلود، عبدالمنعم الهونی، عبدالرحمن شلغم، علی عبدالسلام التریکی و نوری مسماری، پنج سیاستمدار معاصر لیبیایی درباره سیاست و حکومت در لیبی دوران قذافی است.

مردی که «معمر قذافی» را کشت دو جرم بزرگ مرتکب شد. اول نقض معاهدات و اعراف بین المللی ناظر بر نحوه تعامل با اسرا و دوم از میان بردن یک روایت جذاب که ممکن بود از اعترافات «قذافی» در دادگاه شکل گیرد. روایتی از داستان کارهای افراطی پرخطر و بی باکی‌های کشنده‌ای که او در تعدادی از قاره‌های جهان مرتکب شده بود. کودک بودیم که «لیبی» در اول سپتامبر ۱۹۶۹ در اختیار گروه کوچکی از نظامیان جوان قرار گرفت. از همان زمان، گوش‌های ما با نام «معمر قذافی» به عنوان رهبر «لیبی» و نام سروان «عبدالسلام جلود» به عنوان نفر دوم «لیبی» آشنا شد. «جلود» با همین عنوان گوش تا گوش جهان را گشت و با «شوئن لای» و «لئونید برژنف» و «جمال عبدالناصر» و «صدام حسین» و «حافظ اسد» و دیگر رهبران جهان دیدار کرد.

«عبدالسلام جلود»، یک دهه پیش از انقلاب، دانش آموزی بود که به خاطر شرکت در یک تظاهرات بازداشت شده بود. همان روز یک زندانی دیگر به نام «معمر قذافی» به زندان آورده شد و به علت کمبود پتو، یک پتوی مشترک نصیب این دو شد و همین رویداد موجب آشنایی آنها با یکدیگر و آغاز سفر طولانی مشترکشان شد. این دو بعد از زندان، در نخلستانی در نزدیکی شهر «سبها» با یکدیگر دیدار کرده و بدین شکل، سنگ بنای تشکیلاتی مدنی با هدف سرنگونی نظام پادشاهی«لیبی» از طریق تظاهرات و اعتراضات نهاده شد. «قذافی» در سال ۱۹۶۳این رویای تغییر«لیبی» را نظامی کرد و با خط خود درخواستی بنام «جلود» برای پیوستن به دانشکده افسری نوشت. هیچکس «قذافی» را نمی شناسد، آنگونه که «جلود» می‌شناسد.

نقد و بررسی کتاب «در خیمه قذافی» روایت دوستان سرهنگ از رازهای دوران او گفت‌وگوهای تفصیلی غسان شربل با ترجمه حسین جابری انصاری، سفیر سابق ایران در لیبی در نمایشگاه دائمی کتاب اطلاعات به نشانی بزرگراه حقانی، تقاطع مصدق(نفت جنوبی) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها