چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
چهار کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی ورزش ایران در زمینه فوتبال منتشر شد

چهار کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی ورزش ایران در زمینه فوتبال از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد. کتاب‌های «دروازه‌بان شاعر» گفت‌وگو با فرامرز ظلی، «همیشه رهبر» حسن حبیبی، «برو فوتبال باباجان» نادر لطیفی و «معمار سرطلایی» گفت‌وگو با حسین کلانی نگاهی به تاریخ فوتبال ایران در گفت‌وگو با بازیکنان آن دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهار کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی ورزش ایران در زمینه فوتبال از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد.

کتاب‌های «دروازه‌بان شاعر» گفت‌وگو با فرامرز ظلی، «همیشه رهبر» حسن حبیبی، «برو فوتبال باباجان» نادر لطیفی و «معمار سرطلایی» گفت‌وگو با حسین کلانی که همگی از سوی حبیب‌الله اسماعیلی ثبت و ضبط و به چاپ رسیده است.

اسماعیلی، پژوهشگر تاریخ که سال‌هاست درباره تاریخ در عرصه مجله تاریخی، تدریس و دانشگاه کار می‌کند این بار در کنار ورزشکاران قرار گرفته و با آنها درباره زندگی و فعالیت ورزشی آن‌ها به گفت‌وگو نشسته است.

اسماعیلی در مقدمه کتاب آورده است: «تاریخ شفاهی فوتبال ایران راویان تاریخی را قادر می‌سازد تا خاطرات خود را با کلمات خود، با صدا و تصویر خود، از طریق درک خود از آنچه اتفاق افتاده است، امروز و فردا  برای نسل‌های بعد به اشتراک بگذارند. توجه دقیق به حفظ و ضبط صدا و تصویر  روایان فوتبال تاریخ شفاهی، همه ما را قادر می‌سازد برای آیندگان میراثی درخور  به جای بگذاریم.»

کتاب «دروازه‌بان شاعر» که به گفت‌وگو با فرامرز ظلی اختصاص دارد، ظلی‌ از نواده ظل‌السلطان 11 خرداد 1321 محله باغ شاه سابق، میدان حر زاده شد. چهار پنج سالش بود که مادرش از دنیا رفت و پدرش هم نظامی بوده است.

«همیشه رهبر» گفت‌وگو با حسن حبیبی است که سال 1318 به دنیا آمده است. پدرش رئیس اداره استخدامات وزارت بهداری بود. او ابتدا در سلسبیل، چهارراه گلکار زندگی کرده است: «بعد که چهارصد دستگاه را ساختند و پدرم جزء کارمندان دولت بود که خانه دادند به ایشان، که ماه به ماه قسطش را می‌گرفتند و رفتیم آنجا.»

                    

نادر لطیفی در کتاب «برو فوتبال باباجان» شرح داده است که در سال 1317 در تهران در بازار بین‌الحرمین به دنیا آمده است. پدرش همانجا کاسب بود. به گفته لطیفی روبه‌روی منزل‌شان زمینی بود که به آن «می‌گفتند چهار دیواری، اصلا زندگی ورزشی من از آن بیابانی شروع شد، که جلوی خانه ما بود... این باعث شد که من صالا سرنوشتم بیاید در ورزش و بیاید در فوتبال.»

اما کتاب «معمار سرطلایی» با عنوان خاصش که گفت‌وگوی حبیب‌الله اسماعیلی با حسین کلانی است. حسین کلانی سال سوم بهمن 1324 در چهارراه سیدعلی، خیابان سعدی ساعت 11 صبح یک روز سرد زمستانی به دنیا آمده است. 

چهار کتاب بالا به تاریخ شفاهی ورزش ایران در زمینه فوتبال اختصاص دارد که با مطالعه هر کدام می‌توان به نکات جالبی از فرهنگ، وضعیت تهران، سیاست، اقتصاد و نوع نگاه و رفتار فوتبالیست‌ها دست پیدا کرد. از محله‌های قدیمی تهران، سبک زندگی مردم و آداب و روسومی که جاری بود و در آن ورزشکاران رشد و نمو پیدا کردند و فوتبال بازی کردند و امروز از دریچه دیروز به بیان نکات و خاطراتی پرداختند که توجه و مرور آنها برای آینده ورزش ما حتما مفید است.

چهار کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی ورزش ایران در زمینه فوتبال با عناوین «دروازه‌بان شاعر» گفت‌وگو با فرامرز ظلی، «همیشه رهبر» حسن حبیبی، «برو فوتبال باباجان» نادر لطیفی و «معمار سرطلایی» گفت‌وگو با حسین کلانی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها