سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
عرضه کتاب‌های ایرانی در سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هاوانا

تعدادی از آثار نویسندگان ایرانی با همکاری انتشارات بین‌المللی اسپانیایی زبان «فانوس دریایی» و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوبا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هاوانا ـ کوبا عرضه شد.

فرهاد فلاح، مدیر انتشارات اسپانیایی زبان «فانوس دریایی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا ضمن اعلام این خبر افزود: امسال بعد از گذشت دو سال از تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کوبا به خاطر شیوع بیماری کرونا فرصتی شد تا بتوانیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم.
 
وی گفت: در این دوره از نمایشگاه آثاری از انتشارات‌های سوره مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بعثت، نشر جمال، آثار سبز، الهام شرق، افق، محراب قلم، قدیانی و کتابک به زبان اسپانیایی عرضه شده که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

وی تولید و عرضه آثار را در منطقه آمریکای لاتین بسیار سخت و دشوار ارزیابی کرد و بیان کرد: سیاست در سال‌های اخیر نشر کتاب در کشورهای هدف است که این مساله در برخی کشورها مثل کوبا بسیار سخت و تا حدی غیرممکن می‌شود.

این فعال حوزه نشر افزود: در گذشته برخی از کتاب‌های ترجمه شده را در ایران چاپ و به کوبا منتقل می‌کردیم که این مسأله هم‌اکنون به دلیل قیمت سرسام‌آور حمل و نقل اصلا مقرون به صرفه نبوده و امکان نشر کتاب در کشور کوبا هم بسیار پیچیده و هزینه‌بر است. از این رو به‌صورت حداقلی با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حاضر شده‌ایم تا بتوانیم پرچم جمهوری اسلامی ایران را در این نمایشگاه به اهتزاز در بیاوریم و همچنین زمینه‌های حضور موثرتر و فعال‌تر را برای سال‌های آینده بررسی کنیم.

 فلاح، انتشارات اسپانیایی زبان فانوس دریایی را در منطقه آمریکای لاتین نماینده افتخاری ناشران جمهوری اسلامی ایران و حتی کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه دانست و حمایت‌های مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه را خواستار شد.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان افزود: به‌دلیل عدم فعالیت رایزنی فرهنگی در کشورهای آمریکای لاتین امکان استفاده از مزیت‌های طرح تاپ را در منطقه آمریکای لاتین منتفی دانست و گفت این انتشارات تاکنون نتوانسته از این خدمات استفاده کند و حتی شماری از این آثار با حمایت خیران در منطقه آمریکای لاتین منتشر و عرضه شده است. از سوی دیگر نقش‌آفرینی در منطقه آمریکای لاتین فقط در چارچوب نشر کتاب نیست و مسأله را به شکل یک بسته فرهنگی در قالب‌ها و مدل‌های مختلف دنبال می‌کنیم و نقطه تمرکز خودمان را روی منطقه آمریکای لاتین و نمایشگاه‌های این کشورها قرار داده‌ایم که امیدواریم این مسأله مورد توجه مسئولان وزارت ارشاد قرار بگیرد و از این مجموعه حمایت ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم به وظیفه خود به خوبی عمل کنیم.

این فعال فرهنگی عرصه بین‌الملل از علاقه مخاطبان آمریکای لاتین به آثار نویسندگان ایرانی خبر داد و گفت: استقبال از آثار ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب آمریکای لاتین به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان فراتر از پیش‌بینی ماست اما میزان آمادگی ما برای پاسخگویی به این نیاز و علاقه تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

فلاح همچنین خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه نخستین‌بار کتاب نردبان جهان اثر استاد محمد‌رضا سرشار در منطقه آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی عرضه شده است.


سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوبا از تاریخ بیستم لغایت 30 آوریل در هاوانا در حال برگزاری است و امسال کشور مکزیک به‌عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها