دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
بازدید نوروزی 11 هزار‌ نفر از کتابخانه و موزه ملی ملک و خانه تاریخی ملک

امسال 11 هزار نفر گردشگر، تهران گرد و ایرانگرد از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و خانه تاریخی حاج حسین ملک در بازار بین‌الحرمین تهران بازدید کردند.

 مهدی یساولی، مسئول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: امسال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به‌عنوان یکی از کتابخانه‌ها با آثار نفیس و صاحب یکی از موزه‌های شاخص تهران‌ پذیرای 11 هزار نفر گردشگر تهران‌گرد و ایرانگرد در ایام نوروز بود؛ همچنین خانه تاریخی ملک با 200 سال قدمت در قلب بازار بین‌الحرمین تهران توانست چراغ گردشگری در بازار تهران را روشن نگه‌ دارد.

مسئول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این‌که کتابخانه، موزه ملی ملک و خانه تاریخی ملک در بازار تهران امسال تنها مکان گردشگری بازار تهران در ایام  نوروز بود، اظهار کرد: خانه تاریخی ملک تنها مجموعه گردشگری کل بازار تهران بود که از دوم تا 12 فروردین  از ساعت 10 صبح تا 17 عصر پذیرای گردشگران بود. این مجموعه تاریخی، فرهنگی و هنری روزانه به‌صورت میانگین پذیرای 500 گردشگر و تهران‌گر بود.
 
یساولی دراین باره گفت: گردشگران در این خانه با واقف حاج حسین آقای ملک آشنا می‌شدند و بازدید‌کنندگان می‌توانستند پاره‌ای از ‌آثار شخصی واقف، حاج حسین ملک را که جنبه تاریخی هم دارد در این خانه مشاهده کنند و در عین‌حال بخش قاجاری این خانه تاریخی که بر پایه معماری تاریخی و ایرانی و اسلامی بنا شده را مشاهده کنند و از فضای رفاهی خانه مانند چایخانه، رستوران سنتی و کافه کتاب استفاده کنند.
 
وی با بیان این‌‌که امسال برای نخستین بار موسسه کتابخانه ملک هم در کنار موزه ملی ملک برای بهره‌مندی پژوهشگران بازگشایی شد، عنوان کرد: امسال موسسه کتابخانه ملک برای نخستین بار تالار محققان خود در کتابخانه ملک را برای استفاده پژوهشگران بعد از ایام کرونا و البته سال‌ها تعطیلی در ایام نوروز، بازگشایی کرد.

مسئول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: امسال تالار محققان کتابخانه ملک در کنار موزه ملی ملک نخستین‌بار به‌صورت تمام‌وقت از ساعت 10 تا 17 عصر در ایام نوروز میزبان محققان بود. در این ایام 100 پژوهشگر، محقق و دانشجو از خدمات تالار محققان کتابخانه و موزه ملی ملک و فضای مطالعاتی و فرهنگی کتابخانه استفاده کردند.

 یساولی با بیان این‌که کتابخانه و موزه ملی ملک در ایام نوروز از روز سوم تا پایان 11 فرودین‌ماه پذیرای گردشگران بود، گفت: روزانه 600 نفر گردشگر، ایرانگرد و پژوهشگر از تالارهای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید می‌کردند. محققان، پژوهشگران و دانشجویان هم از تالار محققان کتابخانه موسسه کتابخانه وموزه ملی ملک به‌عنوان فضای مطالعاتی و فرهنگی استفاده می‌کردند.

یساولی درباره ارائه خدمات به پژوهشگران، محققان و گردشگران در ایام نوروز گفت: خدمات موسسه و کتابخانه ملی ملک به پژوهشگران و محققان رایگان و تنها با ارائه کارت ملی معتبر امکان‌پذیر است.  همچنین بهای کارشناسی استفاده از موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، 15 هزار تومان برآورد شده است اما در چارچوب خدمات عام‌المنفعه حاج حسین ملک، بلیط بازید از این موزه، پنج هزارتومان است و گردشگران می‌توانند در این موزه از 11 تالار و یک نگاخانه بازدید کنند. این سهم کوچک هم برای خدمات موزه‌ای درنظر گرفته شده است اما نگاه ما براساس دیدگاه واقف، عام‌المنفعه است. بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین هم رایگان است.
 
مسئول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک‌ درباره تالارهای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دارای تالارهای موزه‌ای؛ کمال‌الملک، تک اثر، خوشنویسی، سکه، آثار لاکی، آثار اهدایی عزت‌الملک ملک، سالن حاج‌حسین ملک، سالن تمبر، سالن هزار داستان، سالن علوم در ایران اسلامی و تالار اشیای تزئینی‌( هنر و زندگی) و نگارخانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها